Filtr

"Kolorowe kredki bardzo lubią mnie!"

22 listopada w sali logopedycznej świętowaliśmy Dzień Kredki. To bardzo lubiane narzędzie do malowania, a także wykorzystywane podczas ćwiczeń aparatu artykulacyjnego. Dzieci ćwiczyły motorykę małą rysując po śladzie, kodowanie oraz wyobraźnię i orientację przestrzenną, układając kredki w odpowiednim kierunku. Towarzyszyła nam tego dnia piosenka "Kolorowe kredki", a po skończonych zajęciach uczestnicy otrzymali medale.

E. Lubiak, Ż. Korczakowska

Dzień "Pluszowego Misia"

25 listopada dzieci z oddziałów przedszkolnych w naszej szkole obchodziły Dzień Pluszowego Misia. Każde dziecko  przyniosło swoją ulubioną przytulankę i opowiedziało o niej kilka słów. Tego dnia poznaliśmy m.in. historię powstania pluszowego misia, wykonaliśmy piękne prace plastyczne, uczestniczyliśmy w licznych grach, zabawach ruchowych oraz muzyczno- tanecznych związanych z obchodzonym przez nas świętem. Śmiało można stwierdzić, że ten dzień przyniósł dzieciom wiele radości, uśmiechu oraz pozwolił przenieść się choć na chwilę w krainę wyobraźni.

Milena Gołębiewska, Dorota Sobotka, Magdalena Dumała

Jesienne gry

W dniu 17 listopada w naszej szkolnej świetlicy w Szczawinie odbyły się twórcze zajęcia w kolorach jesieni z Panią Sylwią Kuligowską. Dzieci miały okazję zobaczyć, w jak ciekawy sposób można się bawić korzystając z darów jesieni. W programie zajęć były zabawy sensoplastyczne, kolorowe masy, musujące kasztany, sensoboxy oraz wiele innych kreatywnych zabaw stymulujących zmysły.
To było niezwykłe popołudnie. Mimo ponurej aury na zewnątrz, w naszej świetlicy zawitało słońce i mnóstwo radości! Serdecznie dziękujemy!

Bogumiła Archacka

Nasza szkoła wzięła udział w Ogólnopolskiej Akcji BohaterON - włącz historię!


Jest to akcja poświęcona Powstańcom Warszawskim, pamięci o Nich i wdzięczności za poświęcenie dla Ojczyzny.
W ramach działań uczniowie klas ósmych poznawali wojenne życiorysy powstańców.
Już na szkolnej wycieczce do Warszawy poznali losy młodych powstańców, którzy poświęcili życie dla wolnej Polski, którzy nie bali się cierpienia ani śmierci, bo wiedzieli, że ich patriotyczny zryw ma ogromny sens dla odzyskania wolności. Nawet jeśli przyjdzie ona po latach.
Na lekcjach o Powstaniu Warszawskim "szukali" bohaterów tych wydarzeń w swoich domach i rodzinnych miejscowościach. Poznali nową historię powstania, ukrytą dotąd we wspomnieniach swoich najbliższych.
Najbardziej zaangażowali się uczniowie klasy 8c, którzy poszukują historii nieodkrytej na zajęciach koła historycznego. Uczestniczyli chętnie we wszystkich zamierzeniach oraz sfinalizowali całą akcję. Razem z opiekunem koła wykonali plakaty okolicznościowe, wykonali zdjęcia, umieścili pamiątkowy wpis na stronie BohaterONu, dzięki któremu Goworowo (nasza szkoła) znalazło się jako punkt na mapie ogólnopolskiej akcji wdzięczności Powstańcom Warszawskim.

Bożena Drabot

Dyskoteka andrzejkowa w Filii w Szczawinie


24 listopada 2022 roku w Filii w Szczawinie została zorganizowana dyskoteka z okazji zbliżających się andrzejek.
Dzieci świetnie się bawiły przy dźwiękach znanych piosenek. W przerwach między kolejnymi utworami maluchy mogły sobie powróżyć i dowiedzieć się, co ich czeka w przyszłości.
Uczestnicy zabaw rzucali za siebie zdjęty but, aby sprawdzić, czy spełni się pomyślane przez nich wcześniej marzenie. Nie zabrakło ustawiania butów w kierunku drzwi po to, aby dowiedzieć się, kto pierwszy zmieni swój stan cywilny, czy też miłosnej wróżby, polegającej na poznaniu imienia przyszłej sympatii. W nadmuchanych balonach znalazły się karteczki z dobrymi radami, a na kolorowych liściach różne symbole.
Zabawy i wróżby cieszyły się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród uczniów, jak i dzieci z oddziałów przedszkolnych.
Niestety, to co dobre, szybko się kończy. Szkoda, że kolejne wróżby dopiero za rok.

Organizatorzy: A. Podleś, B. Archacka

Zaelektryzowani z wizytą w naszej szkole

Chemia i fizyka to nie tylko reguły książkowe, których trzeba się nauczyć, ale to także wiedza praktyczna, która może przydać się nam w życiu codziennym. 23 listopada odbyła się niecodzienna lekcja pt. Poczuj chemię do fizyki prowadzona przez grupę Zaelektryzowani. Celem zajęć było przybliżenie tajników fizyki i chemii w bardzo prosty i atrakcyjny sposób, zrozumiały dla tych najmłodszych i najstarszych uczniów szkoły. W zajęciach uczestniczyło ponad 250 uczniów, którzy mieli okazję zobaczyć poduszkowiec, który uniósł ochotników w powietrze. Zainteresowaniem cieszyły się zabawy z helem i ciekłym azotem, pozyskiwanie wodoru z wody czy wybuchowe spalanie wodoru. Zarówno młodsi jak i starsi aktywnie uczestniczyli w doświadczeniach i pokazach. Dostarczyły one wiele śmiechu, ale również sporą porcję wiedzy. Uczniowie zobaczyli, że nauka może być wesoła, ciekawa i pasjonująca. „Każdy z was może zostać naukowcem| i zamiast spędzać za dużo czasu przed komputerem|- znajdź obiekt swoich zainteresowań badawczych”- powiedział pan Paweł. Niech nasz Patron- Mikołaj Kopernik będzie inspiracją i wzorem do poszukiwania swoich życiowych pasji!
Zajęcia odbyły się w ramach zadań w Programie Szkoła Przyjaciół Kopernika.

Aneta Kosek

Dzień Praw Dziecka

W listopadzie obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, który upamiętnia przyjęcie przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Konwencji o prawach dziecka. W ramach uczczenia tego ważnego wydarzenia uczniowie Fili w Szczawinie uczestniczyli w różnego typu aktywnościach. Oglądali prezentację multimedialną pt. "Prawa dziecka". Losowali na "kole fortuny" prawa dziecka, z którymi związane było określone zadanie. Ponadto kolorowali obrazki przedstawiające prawa dzieci. Wszyscy ubrani byli na niebiesko, aby wyrazić solidarność z dziećmi na całym świecie.

Arleta Samorajska

Gminny Konkurs Fotograficzny pod hasłem: „Jesień w obiektywie”.

 

„Gdzie jesteś, jesieni?
Tu jestem.
W suchych liściach lecących
Z szelestem,
W barwnych liściach czerwonych
I złotych…”

                                  Hanna Zdzitowiecka

Jesień to pora roku, która zachwyca nas swoimi pięknymi barwami. Aby ukazać jej wyjątkowość w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Goworowie – Filii w Szczawinie został zorganizowany Gminny Konkurs Fotograficzny pod hasłem „Jesień w obiektywie”.

Jak pracują psy policyjne?


Naszą szkołę odwiedzili policjanci oraz niecodzienni goście - psy tropiące z Komendy Miejskiej Policji w Ostrołęce. Pan policjant opiekujący się psem, opowiedział nam, na czym polega praca policjanta oraz wyjaśnił, w jaki sposób policjantom w pracy pomaga pies tropiący. Pies pod kierunkiem opiekuna prezentował swoje umiejętności i wysoki stopień wyszkolenia - poszukiwanie osób zaginionych oraz zatrzymanie przestępcy.

Spotkanie z żołnierzami Wojsk Obrony Terytorialnej

 

W nawiązaniu do obchodzonego niedawno Święta Niepodległości, dzieci z oddziałów „O” oraz klas 1. wzięły udział w spotkaniu z żołnierzami Wojsk Obrony Terytorialnej – żołnierzem szeregowym Barbarą Ostrowską oraz starszym szeregowym Rafałem Ostrowskim. Dzieci dowiedziały się, na czym polega praca żołnierza, jakie są jego zadania i obowiązki. Goście zaprezentowali swoje mundury, wyjaśnili znaczenie kolorystyki, a także znajdujące się na nim odznaczenia oraz symbole narodowe. Duże zainteresowanie wzbudziło wyposażenie żołnierskiego plecaka oraz sprzęt, którego żołnierz używa w swojej pracy. Dzieci mogły przymierzyć hełm oraz maskę gazową. Wspólnie z gośćmi zaśpiewały piosenkę „Kto ty jesteś? Polak mały”.
Bardzo dziękujemy za możliwość wzięcia udziału w bardzo ciekawym spotkaniu.

Dorota Sobotka

Uroczyste ślubowanie pierwszoklasistów

W środę 9 listopada 2022 roku pierwszoklasiści Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Goworowie złożyli uroczyste ślubowanie i zostali oficjalnie przyjęci do grona społeczności szkolnej. To wydarzenie zawsze wzbudza wiele emocji zarówno wśród uczniów, nauczycieli, a także rodziców. Uczniowie klas pierwszych przedstawili program artystyczny, w którym zaprezentowali swoje umiejętności recytatorski, wokalne i taneczne. W podniosłej atmosferze przed pocztem sztandarowym ślubowali być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. Po złożeniu ślubowania Pani dyrektor Barbara Grabowska dokonała symbolicznego pasowania na ucznia, dotykając ołówkiem ramion dzieci. Życzyła również wszystkim dzieciom wielu sukcesów w nauce.  Na zakończenie uroczystości pierwszoklasiści otrzymali pamiątkowe dyplomy . Nie zabrakło też upominków od rodziców.

Naszym najmłodszym uczniom życzymy wielu sukcesów i radości w murach naszej szkoły.

Dorota Późniewska, Katarzyna Chilicka

Pomóżmy potrzebującym...

Dzień postaci z bajek


Każdego roku 5. listopada na całym świecie obchodzony jest Dzień Postaci z Bajek. Wybrana data nie jest przypadkowa – jest to dzień urodzin jednego z największych twórców bajek – Walta Disney’a.
Aby zaakcentować Dzień Postaci z Bajek, dzieci z oddziałów zerowych wzięły udział w zajęciach, podczas których opowiadały o swoich ulubionych bajkowych bohaterach. Niczym za sprawą czarodziejskiej różdżki, przeniosły się do bajkowego świata. Przypomniały sobie bajki – zarówno te współczesne – jak i te, które należą do kanonu literatury dziecięcej. Były konkursy, kolorowanki, zagadki oraz wspólne czytanie ulubionych utworów. Dzieci wykonały korony, ozdabiały domki z piernika, tworzyły własną baśń na podstawie wylosowanych ilustracji. Nie zabrakło też tańców i zabaw w rytm dziecięcych przebojów.
Dzień ten był okazją nie tylko do świetnej zabawy, ale też do rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci.

Wychowawcy oddziałów „O”
Dorota Sobotka, Milena Gołębiewska, Anna Kaczmarczyk

Niepodległościowe doświadczenie.

 
11 listopada. Na kole chemicznym flagi w probówce. Udało się!
Opiekun koła chemicznego: Joanna Janowska-Milczarek

Narodowe Święto Niepodległości

Corocznie uczniowie i nauczyciele naszej szkoły upamiętniają Narodowe Święto Niepodległości.  W tym roku szkolnym 104  rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości uczciliśmy uroczystą akademią, która odbyła się 10 listopada 2022 r.
O godzinie 11:11 społeczność szkolna przystąpiła do kolejnej edycji akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do hymnu”.


Dzięki programowi artystycznemu przygotowanemu przez uczniów kl. 8b, 7b, 6b i 5b przypomnieliśmy sobie wydarzenia poprzedzające  11 listopada 1918 r. Wspominając naszych przodków walczących o wolność Polski, przywołując wydarzenia historyczne, śpiewając pieśni, recytując wiersze, odbyliśmy nie tylko wspaniałą lekcję historii i patriotyzmu, ale też oddaliśmy hołd tym, dzięki którym możemy żyć w wolnej Ojczyźnie.
Dyrektor szkoły, p. Barbara Marianna Grabowska w swoim wystąpieniu podkreśliła rangę  święta, zwróciła uwagę na symbole narodowe, przeprowadziła krótki dialog z  uczniami, który pokazał, że mają oni  wiedzę na temat swojego ojczystego kraju.
Każde obchodzone przez nas święto sprawia, że  na chwilę zatrzymujemy się, aby poddać nasze życie refleksji.

M. Dobkowska

Narodowe Święto Niepodległości

Corocznie uczniowie i nauczyciele naszej szkoły upamiętniają Narodowe Święto Niepodległości. W tym roku szkolnym 104 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości uczciliśmy uroczystą akademią, która odbyła się 10 listopada 2022 r.
O godzinie 11:11 społeczność szkolna przystąpiła do kolejnej edycji akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do hymnu”.

#szkoładohymnu

Dzięki programowi artystycznemu przygotowanemu przez uczniów kl. 8b, 7b, 6b i 5b przypomnieliśmy sobie wydarzenia poprzedzające  11 listopada 1918 r. Wspominając naszych przodków walczących o wolność Polski, przywołując wydarzenia historyczne, śpiewając pieśni, recytując wiersze, odbyliśmy nie tylko wspaniałą lekcję historii i patriotyzmu, ale też oddaliśmy hołd tym, dzięki którym możemy żyć w wolnej Ojczyźnie.
Dyrektor szkoły, p. Barbara Marianna Grabowska w swoim wystąpieniu podkreśliła rangę  święta, zwróciła uwagę na symbole narodowe, przeprowadziła krótki dialog z uczniami, który pokazał, że mają oni  wiedzę na temat swojego ojczystego kraju.
Każde obchodzone przez nas święto sprawia, że  na chwilę zatrzymujemy się, aby poddać nasze życie refleksji.

M. Dobkowska

Ogólnopolska akcja Szkoła do Hymnu

#SzkołaDoHymnu

Obchody Narodowego Święta Niepodległości w filii w Szczawinie

"Już przed laty okrzyknięto
W listopadzie ważne święto
11-sty dzień miesiąca
Niesie z sobą mnóstwo słońca
Bo to bardzo ważna data
I dla Polski i dla świata."
                                  (M. Templer)

10 listopada 2022 roku w Filii w Szczawinie uczczono jedno z najważniejszych świąt narodowych – Święto Niepodległości.
Tego dnia dzieci zaprezentowały montaż słowno – muzyczny, w którym zwróciły szczególną uwagę na symbole narodowe oraz znaczenie słowa "niepodległość". Uczniowie recytując wiersze znanych poetów oddali hołd bohaterom, którzy walczyli o to, abyśmy dziś mogli żyć w wolnym kraju, wśród wolnych ludzi.
Nasza szkolna społeczność już po raz piąty wykonała kokardy narodowe oraz wzięła udział w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki "Szkoła do hymnu", odśpiewując o godz.11:11 cztery zwrotki "Mazurka Dąbrowskiego".


Uroczystość wprowadziła zebranych w podniosły nastrój. Wszyscy stwierdziliśmy: "Piękna jest nasza Ojczyzna!".

A. Podleś, A. Samorajska

 

Kulinarny patriotyzm

Tuż przed obchodami 104 Rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę  uczniowie  klas piątych w sposób   nietypowy włączyli się  we wspólne świętowanie. Ich zadaniem było w ciągu jednej godziny lekcyjnej wykonać jak najwięcej potraw w  biało- czerwonych barwach, pamiętając o tym, by nie marnować żywności. Udało się przygotować 10 dań, które nie tylko pięknie wyglądały, ale też i smakowały wyśmienicie.

Opiekun KZŻ

O perypetiach skrzatki Dorotki



9 listopada do szkoły w Szczawinie przyjechał Teatr Profilaktyczny Edukacja i Animacja "Magik" z Białegostoku z przedstawieniem "Dorotka Psotka". To interesująca i zabawna historia o perypetiach małej domowej skrzatki, która bardzo chciała spełniać dobre uczynki i pomagać innym. Niestety zamiast nieść pomoc, robiła znajomym żarty i psoty. Na szczęście Dorotka zrozumiała, że jej zachowanie sprawia wszystkim dokoła przykrość. Bohaterka postanowiła naprawić wszystkie swoje błędy.
Poprzez różne przygody bohaterka uczy dzieci, jak należy zachowywać się, aby swoim postępowaniem nie sprawiać nikomu przykrości. Jak w życiu ważny jest szacunek, liczenie się ze zdaniem i uczuciami innym ludzi.

Barbara Rutkowska

Cześć poległym bohaterom

Dnia 9 września 2022 r.  przy pomniku  PAMIĘCI 59 ROCZNICY SPALENIA OSADY GOWOROWO ORAZ WYMORDOWANIA WIELU MIESZKAŃCÓW GOWOROWSZCZYZNY W DNIU 8 WRZEŚNIA 1939 ROKU PRZEZ HITLEROWCÓW  ŻOŁNIERZY WOJSKA POLSKIEGO POLEGŁYCH NA FRONTACH II WOJNY ŚWIATOWEJ I KONSPIRACJI POMORDOWANYCH W OBOZACH KONCENTRACYJNYCH W ŁAGRACH STALINOWSKICH I WIĘZIENIACH 1939 – 1956 r. oddali hołd:  Wójt Gminy Goworowo pan Piotr Kosiorek, pani Danuta Domasik – Radna Gminy Goworowo,  pan Antoni Mulawka -  Sekretarz Gminy Goworowo, Ksiądz Jerzy Kaczyński -Proboszcz Parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Goworowie wraz z  harcerzami z 7 Goworowskiej Drużyny Harcerskiej „Zorza”.

Ksiądz  Proboszcz odmówił  modlitwą „Anioł Pański”. Złożono kwiaty i zapalono znicze. Harcerze pełnili wartę, oddając CZEŚĆ POLEGŁYM BOHATEROM.

Harcerze 7GDH” Zorza”

Rozpoczęcie Roku Harcerskiego

10 września 2022 roku  Hufiec ZHP Ostrołęka oficjalnie rozpoczął nowy  Rok Harcerski 2022/2023. Nasza drużyna harcerska  i gromada zuchowa uczestniczyła w tym wydarzeniu.  Pierwszym zadaniem była gra terenowa. Dostaliśmy mapę, na której były zaznaczone  punkty do wykonania. Maszerowaliśmy szlakiem ścieżki edukacyjnej. Wykonywaliśmy po kolei wszystkie zadania. Po drodze mijaliśmy piękne tereny leśne, podziwialiśmy urocze widoki i cieszyliśmy się z tego, że możemy razem maszerować , śpiewając piosenki. Była to świetna zabawa, a zarazem test na wytrwałość naszych najmłodszych zuchów. 

Po zakończeniu gry terenowej dotarliśmy na miejsce, gdzie spotkaliśmy się z wszystkimi patrolami przy ognisku, śpiewając i dzieląc się wrażeniami. Komendant hufca  - hm. Łukasz Szczepankowski podziękował wszystkim za uczestnictwo i wręczył  drużynowym materiały potrzebne do realizacji zadań w nowym roku harcerskim. Na koniec zawiązaliśmy Braterski Krąg.

Czuwaj!

7GDH”Zorza”, GGZ „Szmaragdowe Liski”

Jak za dawnych lat...

Praca sadownika jesienią


Uczniowie Fili w Szczawinie w ramach Programu dla szkół ,,Owoce i warzywa w szkole” odwiedzili zaprzyjaźnionego sadownika Pana Ludwika. Nasz gospodarz z pasją opowiadał o swojej pracy w sadzie. Zapoznał nas z wykonywanymi czynnościami oraz wykorzystywanymi narzędziami. Ponadto podziwialiśmy piękno sadu jesienią. Na zakończenie naszej plenerowej lekcji dzieci zostały obdarowane przepysznymi i ekologicznymi jabłkami. Dziękujemy serdecznie Panu Ludwikowi.

Arleta Samorajska

Zajęcia taneczne

Święto Misia w naszej szkole.

25 listopada przedszkolaki uczestniczyły w obchodach Dnia Pluszowego Misia. Święto jest bardzo sympatyczne i coraz powszechniej obchodzone na całym świecie, a jego data wcale nie jest przypadkowa. Właśnie tego dnia przypada rocznica powstania tej maskotki. Mało kto wie, że pluszowy miś to zabawka symbol z niezwykłą historią, która wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Mimo upływającego czasu oraz pojawiania się coraz bardziej nowoczesnych rozrywek dla dzieci, bywa największym przyjacielem dziecka.

Tego dnia każde dziecko przyszło do przedszkola ze swoim przyjacielem – misiem. A każdy był piękny i wyjątkowy. Przedszkolaki poznały historię święta, przygotowano również wiele atrakcji: zabawy ruchowe, plastyczne, zgadywanki, śpiewanie piosenek oraz misiowe tańce. Ten dzień w przedszkolu pełen był uśmiechu, radości i wspólnej zabawy.

 Wychowawczynie: Dorota Późniewska, Dorota Sobotka, Milena Gołębiewska

 Dorota Późniewska

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka – Filia w Szczawinie

Nie ma dzieci – są ludzie (…). Dziecko – już mieszkaniec, obywatel i już człowiek. Nie dopiero będzie, a już (…). Lata dziecięce- to życie rzeczywiste, nie zapowiedź.

(J. Korczak)

20 listopada przypada rocznica podpisania Konwencji o prawach dziecka – najważniejszego dokumentu poświęconego dzieciom. Na pamiątkę tego wydarzenia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Uczniowie Filii w Szczawinie w ramach obchodów tego wyjątkowego dnia poznali i utrwalili prawa gwarantowane im przez Konwencję. Wysłuchali piosenki przekazującej
w swojej treści wybrane prawa dzieci. Ponadto poprzez wykonanie różnych zadań – w formie zabawy zwrócili uwagę, jak ważne jest ich przestrzeganie w codziennym życiu.

A. Samorajska

Zarządzenie Nr VI/2021/2022

MUREM ZA POLSKIM MUNDUREM

 

Goworowo, 22.11.2021 r.

Kochani Żołnierze!

Dziękujemy Wam za trud, jaki wkładacie w obronę granic naszej Ojczyzny. Wiemy, że to niełatwa i często niebezpieczna praca, wymagająca od Was wielkiego wysiłku i odwagi. Wiemy to, bo nauczyciele mówią nam jak ważną pełnicie misję. Niech nasze, dziecięce serca dodadzą Wam otuchy i wiary w sens Waszej pracy. Wiemy, że musicie opuścić Swoje Rodziny, by podjąć służbę dla Polski, by nasze rodziny były bezpieczne.

My, społeczność Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Goworowie wraz z lokalnym przedsiębiorcą – Cukiernią - Piekarnią Romanowski chcemy osłodzić Wam gorycz codzienności, z którą musicie się zmagać. Wszyscy mówimy: "Z Kopernikiem murem za polskim mundurem".

W okresie, gdy wszyscy zaczynają myśleć o nadchodzących świętach- czasie wspólnoty i miłości- pragniemy złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia, by zapanował spokój na granicy, byście mogli wrócić do Waszych najbliższych i z nimi mogli cieszyć się radością Bożego Narodzenia.

Informacje zredagowały

Żanetta Korczakowska, Agnieszka Kosiorek

Szkolne obchody Dnia marchewki - filia Szczawin


Jedz marchewki – będziesz zdrów.
Siłę będziesz miał za dwóch.


19 listopada 2021 roku po raz kolejny obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Marchewki. To dzień wyjątkowy ze względu na to, iż wszyscy ubrani byliśmy na pomarańczowo.
Podczas wspólnego spotkania odbyła się krótka prezentacja warzywa. Rozmawialiśmy również na temat wartości odżywczych marchewki i staraliśmy się wymienić wszystkie potrawy, w których możemy ją znaleźć.
Dzieci podzielone na grupy brały udział w różnych zabawach dotyczących bohaterki dnia, m. in.: układały puzzle, szukały w labiryncie drogi królika do marchewki, a także rozpoznawały marchewkę wśród innych warzyw za pomocą zmysłu dotyku i węchu.
Podsumowaliśmy szkolny konkurs dla klas 0-III na plakat przedstawiający marchewkę oraz hasło zachęcające do jej spożywania. Laureatami zostali:
I miejsce – Wiktoria Oleksiak – kl. II
II miejsce – Zuzanna Gałązka – kl. III
III miejsce – Filip Wasilewski – kl. 0
wyróżnienia: Antoni Pazik – kl.0, Jan Brzozowski – kl.III
Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali nagrody ufundowane przez opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
Dzień zakończyliśmy pijąc pyszne i zdrowe soki marchewkowe.

opiekun SU – Agnieszka Podleś

Kiermasz biało-czerwony

Dnia 10 listopada 2021 roku w naszej szkole odbył się biało-czerwony kiermasz z okazji Święta Niepodległości Polski. Uczniowie naszej szkoły mogli kupić domowe wypieki.

Mazowiecki program przygotowania szkół, nauczycieli i uczniów do nauczania zdalnego

Gmina Goworowo w partnerstwie z Samorządem Województwa Mazowieckiego realizuje projekt pn. „Mazowiecki program przygotowania szkół, nauczycieli i uczniów do nauczania zdalnego” w ramach X Osi priorytetowej  „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.1 „Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży”, Poddziałania 10.1.1 „Edukacja ogólna”, którego celem jest podniesienie jakości nauczania w min. 330 szkołach z terenu Województwa Mazowieckiego poprzez zakup sprzętu i oprogramowania oraz przeprowadzenie szkoleń mających na celu przygotowanie szkół, nauczycieli i uczniów do nauki zdalnej. W ramach projektu Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Goworowie otrzyma pakiet sprzętu w postaci: zestawów komputerowych, laptopów, drukarek, urządzenia wielofunkcyjnego, projektora multimedialnego, monitora interaktywnego oraz pakiet oprogramowań wspierających naukę zdalną. Ponadto wsparciem szkoleniowym w zakresie nauczania zdalnego objęci zostaną nauczyciele i uczniowie. Wartość projektu wynosi 55 624 305, 00 zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi: 40 374 335, 00 zł.

Dzień Niepodległości w świetlicy szkolnej


„DZISIAJ WIELKA JEST ROCZNICA
11 LISTOPADA
TYM, CO ZMARLI ZA OJCZYZNĘ,
HOŁD WDZIĘCZNOŚCI POLSKA SKĄŁDA”

9 listopada 2021 roku w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia poświęcone tematyce Narodowego Święta Niepodległości, które obchodzimy 11 listopada. Na świetlicowej lekcji historii uczniowie zapoznali się z filmem edukacyjnym, który opowiadał o najważniejszych wydarzeniach związanych z 11 listopada. Dzieci przypomniały także jakie są trzy symbole narodowe: flaga, godło i hymn. Następnie uczniowie słuchali krótkiego rysu historycznego w celu usystematyzowania wiedzy. Dzieci pokolorowały mapę Polski, a także wykonały orła z koroną sposobem odrysowania własnych rąk. W świetlicy pojawiły się także dekoracje wykonane przez opiekunów i nauczycieli o tematyce 11 listopada.

Śniadanie to podstawa!

Od śniadania zależy jak będzie wyglądał twój dzień. Ten pierwszy posiłek powinien zawierać około 30% kalorii przewidzianych na wszystkie posiłki w ciągu dnia (dzienne zapotrzebowanie dziecka wynosi ok. 2100 - 2400kcal, w okresie dojrzewania wzrasta) .To właśnie śniadanie dostarcza nam energii do nauki i pracy. Odpowiednio dobrane produkty dają paliwo naszym komórkom i układowi nerwowemu, uzupełnią niedobór składników odżywczych. Badania dowodzą, że ci, którzy przed wyjściem z domu nic nie zjedzą, mają średnio o jeden stopień gorsze oceny od rówieśników jedzących śniadania. Jak zatem skomponować śniadanie by spełniło ono swoje ważne funkcje?

Oto kilka niezbędnych rad na pełnowartościowe śniadanie od członków Koła Zdrowego Żywienia.
Nabiał dostarczy ci wapnia, białka oraz witamin A i D. Może to być na przykład kubek naturalnego jogurtu, kefir , twaróg lub maślanka.
Nie zapomnij o produkcie zbożowym, takim jak płatki zbożowe (owsiane, żytnie, jaglane) czy musli, zawierającym błonnik, witaminy z grupy B, białko i węglowodany!
Paliwo w postaci cukrów prostych błyskawicznie doda energii twoim szarym komórkom, może to być łyżka miodu.
Nie można zapomnieć o owocach i warzywach, które wzmacniają koncentrację. Mogą to być świeże owoce, suszone morele i żurawina, orzechy i migdały.
Należy wypić też napój, który nawilżyłby organizm od środka i pobudził krążenie krwi i limfy. Wystarczy szklanka herbaty, wody niegazowanej albo naturalnego soku owocowego.
Jeżeli nie chcecie skarżyć się na ból głowy, złe samopoczucie, rozdrażnienie oraz mieć lepsze wyniki w nauce, zachęcamy do zmiany nawyków żywieniowych i jedzenia pełnowartościowych śniadań!

Członkowie KZŻ z kl. IV a i b

 

Zarządzenie nr V/2021/2022

Obchody Święta Odzyskania Niepodległości

Jeszcze jeden listopad do okna zapukał
Żółtych liści szelestem. I znów nas odszukał.
Nas, zapatrzonych w przeszłość. W dni klęski i chwały
które nam po przodkach w spuściźnie zostały...

Wspólnym odśpiewaniem hymnu państwowego, a następnie słowami nostalgii i zadumy rozpoczęła się w dniu 10.11.2021 r. uroczysta akademia z okazji 103 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Montaż słowno - muzyczny uświadomił wielkie poświęcenie, patriotyzm i miłość do ojczyzny Polaków walczących o wolną Polskę. Uczniowie z uwagą słuchali pięknie recytowanych wierszy przeplatanych patriotycznymi pieśniami w mistrzowskim wykonaniu szkolnego chóru w świątecznej scenerii. Pani wicedyrektor dyrektor Aneta Kosek "przeprowadziła" wśród uczniów młodszych klas krótki egzamin z patriotyzmu pod hasłem: "Kto Ty jesteś...?" Uczniowie zaliczyli go na celujący. Na zakończenie dyrektor szkoły pani Barbara Grabowska w refleksji nawiązującej do rangi święta podkreśliła abyśmy nie zaprzepaścili tego co wywalczyli dla nas przodkowie i dbali na co dzień "Aby Polska była Polską".

Bożena Drabot

Szkoła do hymnu

 

 

Po raz kolejny Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Goworowie wzięła udział w ogólnopolskiej akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do hymnu”. O symbolicznej godz. 11:11 wspólnie odśpiewaliśmy nasz hymn narodowy, który był wstępem do uroczystej akademii z okazji Święta Niepodległości.

 

KOCHAM CIĘ POLSKO


"W listopadzie – wielkie święto. Każdy ma twarz uśmiechniętą…"
Tak właśnie śpiewały dzieci 10 listopada 2021 roku w Filii w Szczawinie podczas szkolnej uroczystości z okazji obchodów Narodowego Święta Niepodległości.
Na chwilę cofnęliśmy się w czasie i przypomnieliśmy sobie jak to wszystko było i co się wydarzyło 11 listopada 1918 roku. Dlaczego jest to tak ważna data w życiu każdego Polaka. Utrwaliliśmy również wiedzę na temat naszych symboli narodowych.
Po raz czwarty przyłączyliśmy się do ogólnopolskiej akcji "Szkoła do hymnu" ogłoszonej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, odśpiewując o godz. 11:11 cztery zwrotki "Mazurka Dąbrowskiego".
Dziś nie boimy się posługiwać językiem polskim i z dumą możemy powiedzieć, że jesteśmy Polakami.

Agnieszka Podleś,
Magdalena Tuszyńska

Dzień otwarty

Organizacja spotkania - oddziały 0-3 (16 listopada 2021 r.)

Organizacja spotkania - oddziały 4-8 (17 listopada 2021 r.)

 

Dzień otwarty w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Goworowie:

16 listopada 2021 r. (wtorek) – oddziały przedszkolne i klasy 1-3
Od godz. 15:00 – do godz. 17:00 – wychowawcy, nauczyciele oraz nauczyciele specjaliści pozostają do dyspozycji rodziców, oczekując w salach lekcyjnych, pokoju nauczycielskim oraz gabinetach specjalistycznych (szczegółowy przydział w harmonogramie).

17 listopada 2021 r. (środa) – klasy 4-8
Od godz. 15:00 – do godz. 17:00 – wychowawcy, nauczyciele oraz nauczyciele specjaliści pozostają do dyspozycji rodziców, oczekując w salach lekcyjnych, pokoju nauczycielskim oraz gabinetach specjalistycznych (szczegółowy przydział w harmonogramie).

17 listopada 2021 r. godz. 17.30 – zebranie dyrektora z Radą Rodziców w stołówce szkolnej.

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa.

Uwaga!Wewnątrz budynku szkoły obowiązuje ścisłe przestrzeganie zasad reżimu sanitarnego: pomiar temperatury ciała, dystans społeczny, dezynfekcja dłoni oraz ochrona nosa i ust. Proszę stosować się do poleceń i wskazań dyrekcji szkoły oraz pracowników obsługi. Wspólnie zadbajmy o nasze bezpieczeństwo.

Z poważaniem,
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Goworowie
Barbara Grabowska

Pieczemy pizzę i ciasteczka - warsztaty kulinarne


We wtorek, 9 listopada dzieci ze Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Goworowie - Filia Szczawin brały udział w warsztatach kulinarnych w Restauracji Avangarda w Różanie.
Uczestnicy wycieczki przyznali, że to był bardzo pracowity dzień. Najpierw pani kucharka zapoznała wszystkich ze składnikami i sposobem wykonania ciasta na pizzę. Następnie dzieci poplanowały dodatki i rozłożyły je na okrągłych plackach, które powędrowały do pieca. W czasie degustacji padały słowa: pyszna, znakomita, cieplutka.
A tymczasem w sali obok uczniowie z ogromnym zapałem zabrali się do wałkowania, wykrawania oraz ozdabiania ciasteczek z kruchego ciasta. Upieczone i zapakowane do kolorowych torebek stały się smacznym prezentem dla rodziców.
Na dzieci czekały również inne atrakcje w sali zabaw, m.in. kącik malucha, magiczny dywan.
Pobyt w Restauracji Avangarda upłynął w miłej i radosnej atmosferze.

Barbara Rutkowska – kierownik wycieczki

Ogłoszenie

Drodzy Rodzice i Uczniowie,

12 listopada 2021 r. (piątek) jest w naszej szkole dniem wolnym od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Tego dnia szkoła organizuje zajęcia wychowawczo-opiekuńcze w godzinach 7:30 – 12:30, lecz nie zapewnia dowozu i dożywiania uczniów.

Z poważaniem,
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Goworowie
Barbara  Grabowska

Apel Pani Dyrektor

Drodzy Rodzice,
informuję, że w najbliższym czasie, w okolicy parkingu przed naszą szkołą zostanie wzmożona kontrola policji. Nie będzie ona miała na celu utrudnienia Państwu życia, lecz ułatwienie go uczniom naszej szkoły, którzy – jako osoby z niepełnosprawnością ruchową – potrzebują wsparcia i zrozumienia. Bardzo proszę, abyście Państwo uważnie przeczytali zamieszczone poniżej informacje, co – mam nadzieję – poprawi Państwa świadomość w tym zakresie.
Niektórzy kierowcy nie zdają sobie sprawy z utrudnień, jakie stwarzają osobom niepełnosprawnym, pozostawiając swoje samochody na miejscach parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. W dalszym ciągu powszechne jest parkowanie na takich miejscach pojazdów przez osoby do tego nieuprawnione.

Jeszcze więcej spotkać można przypadków częściowego zaparkowania na kopercie samochodu nienależącego do osoby niepełnosprawnej, czy to kołami jednej strony pojazdu, jednej osi, czy którymś z kół.

W każdym z tych przypadków, kierujący muszą się liczyć z możliwością odholowania ich auta, o ile oczywiście nie posiadają odpowiedniej karty parkingowej. Wiąże się to
z niebagatelnymi kosztami i mnóstwem straconego czasu.

Odholowanie pojazdu samochodowego do 3,5t to obecnie wydatek 523 zł; do tego doliczyć trzeba 44 zł za rozpoczętą dobę postoju na parkingu depozytowym. Oczywiście, nie wolno zapomnieć o mandacie karnym, którym zostanie ukarany nieuprawniony kierowca, a jest to kolejne 500 zł i 5 punktów karnych. Nie jest istotne wówczas tłumaczenie, że samochód stał na linii tylko jednym kołem.
Pamiętajmy, aby na miejscach dla osób z niepełnosprawnością parkować przewidzianą liczbę pojazdów, zgodnie z kształtem „koperty” oraz zachowywać odpowiednie odstępy po obu stronach samochodu. Ustawiając samochód:
• w poprzek stanowiska (nierównolegle do wyznaczających je linii);
• zbyt blisko którejś z jego krawędzi lub innego pojazdu;
• na „drugiego” czy „trzeciego” (pojazdów jest więcej niż przewidzianych miejsc) uniemożliwiasz osobie na wózku lub poruszającej się o kulach wejście i wyjście
z samochodu. To samo dotyczy pojazdów parkujących w sąsiedztwie miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz najeżdżających na ograniczające je linie.

Wykroczenie
Niezastosowanie się do znaków poziomych P-20 „koperta” i P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej” oraz pionowych D-18a „parking – miejsce zastrzeżone” i T-29 „tabliczka informująca o miejscu przeznaczonym dla pojazdu samochodowego osób, o których mowa w art. 8. ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym”.

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
Art. 130a. ust. 1 pkt 4. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu kierowanego przez osoby wymienione w art. 8. ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym

Kwalifikacja prawna
Kodeks wykroczeń – Ustawa z dnia 20 maja 1971 r.
Art. 92. § 1. Kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny albo karze nagany.

Wysokość mandatu
Sprawca podlega karze grzywny w postaci mandatu karnego w wysokości 500 zł

Punkty karne
5 punktów karnych

 

Na koniec chwila zastanowienia…

 

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Goworowie
mgr Barbara Grabowska

 

Dzień postaci z bajek

Każdego roku 5 listopada na całym świecie obchodzony jest Dzień Postaci z Bajek. W tym dniu przypominamy bajki, które są nieodzownym elementem każdego dzieciństwa. Wybrana data nie jest przypadkowa – jest to dzień urodzin jednego z największych twórców bajek – Walta Disney’a.
Aby zaakcentować Dzień Postaci z Bajek, dzieci z oddziałów zerowych wzięły udział w zajęciach, podczas których opowiadały o swoich ulubionych bajkowych bohaterach. Niczym za sprawą czarodziejskiej różdżki, przeniosły się do bajkowego świata. Przypomniały sobie bajki – zarówno te współczesne – jak i te, które należą do kanonu literatury dziecięcej. Były konkursy, kolorowanki, zagadki oraz wspólne czytanie ulubionych utworów. Dzieci m.in. stworzyły plakat z rekwizytami z bajek, wykonywały maski, ozdabiały chatkę z piernika oraz - niczym Kopciuszek - oddzielały ziarenka. Nie zabrakło też tańców i zabaw w rytm dziecięcych przebojów.
Dzień ten był okazją nie tylko do świetnej zabawy, ale też do rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci. Bajki kształcą postawy moralne, rozwijają dziecięcą fantazję, wzbogacają słownictwo. Dlatego warto sięgać po bajki nie tylko 5 listopada, kiedy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek, ale zawsze wtedy, gdy jest taka możliwość.
Wychowawcy: Milena Gołębiewska, Dorota Późniewska, Dorota Sobotka

Dorota Sobotka

Zdrowie na talerzu

 

Najważniejszym czynnikiem, który ma wpływ na rozwój dziecka i jego stan zdrowia, oprócz aktywności fizycznej jest prawidłowe odżywianie. W codziennej diecie każdego człowieka nie powinno zabraknąć owoców i warzyw, które nie tylko przyciągają swoim wyglądem, ale też smakiem.
Aby zachęcić dzieci, zwłaszcza te w wieku szkolnym do spożywania owoców i warzyw, w Filii w Szczawinie został zorganizowany konkurs plastyczny pod hasłem „Zdrowie na talerzu”. Jest on jednym z działań programu „Szkoła promująca zdrowie”. Uczniowie klas I - III wykonali przepiękne prace dotyczące zdrowego żywienia z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych. Komisja konkursowa wyłoniła laureatów:
I miejsce – Aleksandra Rabuczewska klasa III
II miejsce – Zuzanna Gałązka klasa III, Amelia Parzych klasa I
III miejsce – Szymon Piotr Walczak klasa II
Wyróżnienie: Martyna Iwańska klasa I, Wiktoria Oleksiak klasa II
Podsumowanie konkursu oraz wręczenie nagród ufundowanych przez organizatora odbyło się 4 listopada 2021 roku. Wszyscy uczestnicy otrzymali zdrowe soki i owoce.

Magdalena Tuszyńska

 

Co dzieci mogą zrobić z warzyw i owoców?


5 listopada 2021 r.
Dzisiaj został rozstrzygnięty szkolny konkurs plastyczno-techniczny pod hasłem "Jesienne cudaki z warzyw i owoców". To kolejne działanie o charakterze edukacyjnym w ramach "Programu dla szkół", którego celem jest trwała zmiana nawyków żywieniowych poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w codziennej diecie dzieci.
Konkurs adresowany był do uczniów klasy I-III. Zadanie polegało na wykonaniu postaci z warzyw i owoców. Komisja miała nie lada wyzwanie, żeby ocenić pomysłowość i staranność uczestników.
Oto laureaci:
I miejsce - Zuzanna Gałązka kl. III
II miejsce – Amelia Parzych kl. I, Aleksandra Rabuczewska kl. III
III miejsce – Wiktoria Oleksiak kl. II
Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali nagrody oraz pamiątkowe dyplomy ufundowane przez organizatora.

Barbara Rutkowska

„DARY PANI JESIENI”


3 listopada2021r odbyło się wręczenie nagród i dyplomów laureatom konkursu plastycznego pt. "Dary Pani Jesieni" zorganizowanego przez Szkołę Podstawową im. Mikołaja Kopernika w Goworowie - Filia Szczawin.
Celem konkursu było dostrzeżenie piękna pory jesiennej i jej darów. Uczestnicy wykazali się umiejętnością wykorzystywania i zastosowania różnych technik plastycznych. Komisja miała problem z wyłonieniem zwycięzców, ponieważ prace były bardzo ciekawe i twórcze, każda miała w sobie coś pięknego i oryginalnego.
Jury, jako kryterium oceny wzięło pod uwagę: pomysłowość, zgodność z tematem oraz walory artystyczne pracy. Spośród 22 prac komisja wyłoniła laureatów w trzech kategoriach wiekowych: 3,4,5-latki:

3-latki
I miejsce – Aleksander Szewczyk
II miejsce – Aleksander Wachowski

4-latki
I miejsce – Antoni Tuszyński
II miejsce – Maja Brzozowska
II miejsce – Michalina Pazik

5-latki
I miejsce – Szymon Rurka
II miejsce – Bartosz Rabuczewski
III miejsce – Paweł Ziemek

Zwycięzcom gratulujemy!

Pozostałe dzieci, które wzięły udział w konkursie dostały pamiątkowe dyplomy i upominki. Serdecznie dziękuję za udział w konkursie.

Katarzyna Gałązka

 

Wyprawa do Stajni Koni sportowych „Viritim”

 


Szarłat to wieś położona w niezwykle urokliwym miejscu, gdzie Orz wpada do Narwi. Henryk Syska poświęcił temu zjawisku piękną legendę i zapisał na kartach jednej ze swoich książek „W dolinie Orza”. Znajduje się tam Stajnia Koni sportowych „Viritim” prowadzona przez państwa Agnieszkę i Michała Rybaczyków, dzięki którym dzieci z klasy IV c poznały te piękne, delikatne i niezwykle silne zwierzęta. Każdy spróbował swoich sił w dosiadaniu wierzchowca, miał okazję poćwiczyć pod okiem fachowców, pojeździć bryczką, zapoznać się z codziennymi czynnościami w oporządku koni. Pani Agnieszka zaprezentowała nam również konia, wraz z którym wywalczyła tytuł – Mistrza Mazowsza i Warszawy roku 2021 (w biegu na 80 km).
W gospodarstwie państwa Rybaczyków nie brakuje różnych zwierząt, z którymi dzieci się zapoznały. Śmiechom, żartom i dobrej zabawie przy ognisku, pod opieką rodziców i nauczycieli, nie było końca. Przyszedł czas, kiedy konie spokojnie wróciły na swoje miejsca a my do domów, żeby móc opowiadać o przygodzie, którą przeżyliśmy. Łączenie przyjemnego z pożytecznym to najlepszy sposób na spędzenie wolnego czasu dla najmłodszych i nie tylko.
Gmina Goworowo ma wiele takich ciekawych i tajemniczych zakątków, trzeba je tylko odkryć…

Agnieszka Kosiorek

Podaruj książce drugie życie


Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Goworowie organizuje zbiórkę książek dla Polaków mieszkających na Litwie. Chcemy wesprzeć polską bibliotekę, z której korzystają nasi Rodacy.
Jeśli masz książki, z którymi chciałbyś się rozstać, są nowe lub w dobrym stanie, możesz sprawić, że ktoś chętnie je przeczyta.
Książki zostaną przekazane polskiej bibliotece w Podbrodziu (Pabradės).
Najchętniej przyjmiemy książki z literatury pięknej, dziecięcej i młodzieżowej. Mile widziana będzie proza współczesna: powieści i opowiadania.
Zbiórkę odbędzie się od 8.11 do 10.12 2021 roku.
Książki można przynosić do Szkoły Podstawowej w Goworowie do pań: Żanetty Korczakowskiej, Elżbiety Bienieckiej i Elizy Skrzecz–Witkowskiej.

Żanetta Korczakowska

 

ZARZĄDZENIE NR IV/2021/2022

Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Goworowie
z dnia 2 listopada 2021 roku
w sprawie czasowego zawieszenia zajęć w Szkole Podstawowej w Goworowie
ze względu na sytuację epidemiczną

Zarządzenie IV/2021/2022

VI Gminny Konkurs pod hasłem „Przemocy mówię NIE” organizowany przez Zespół Interdyscyplinarny Gminy Goworowo, został rozstrzygnięty.

Celem konkursu było:
1. Zwrócenie uwagi na skalę zjawiska przemocy.
2. Wyrażenie sprzeciwu wobec aktów przemocy.
3. Promowanie zdrowego i dobrego stylu życia.
4. Promowanie zdolności twórczych i artystycznych dzieci, młodzieży i dorosłych z naszej gminy.


Zainteresowani konkursem mieli do wyboru: wykonanie pracy plastycznej, ułożenie wiersza lub napisanie pracy. W szranki stanęli uczniowie Szkoły Podstawowej w Kuninie, uczniowie Szkoły Podstawowej w Goworowie i w Szczawinie, Uczniowie Szkoły Powiatowej w Goworowie oraz Środowiskowy Dom Samopomocy w Czarnowie. Prace plastyczne wykonane zostały urozmaiconymi technikami, starannie i ciekawie. Pomysłowość uczniowska jest zadziwiająca. Wiersze oraz prace literackie pokazują, że zjawisko przemocy budzi ogromne emocje i zdecydowany sprzeciw. W niektórych pracach jest zawarta konkretna wskazówka, co zrobić, gdy doznajemy przemocy lub jesteśmy jej świadkami. Jest też apel do ofiar przemocy, by nie akceptowały jej i dały sobie pomóc. Autorzy prac ukazują też rodzaje przemocy i jej skutki.

Dzień marchewki

19 listopada 2020 roku w Filii w Szczawinie obchodziliśmy Dzień Marchewki.
Tego dnia przedszkolaki przyszły do szkoły ubrane na pomarańczowo. Rodzice jak zawsze stanęli na wysokości zadania, wymyślając swoim pociechom przepiękne marchewkowo - pomarańczowe stroje. Szkolna komisja wybierając najciekawszy strój z każdego oddziału przedszkolnego została postawiona przed trudną decyzją. Po długich obradach wyłoniła zwycięzców:
I miejsce: Antoni Długosiecki -"Misie”
II miejsce: Aleks Kraska - "0"
III miejsce: Filip Kruk - "Biedroneczki"
wyróżnienia: Amelia Parzych - "0"; Iga Dziełak, Błażej Zduniak - "Misie"; Antoni Pazik, Hubert Jarka - "Biedroneczki".
Laureaci otrzymali ufundowane przez opiekuna Samorządu Uczniowskiego nagrody w postaci desek do krojenia, natomiast osoby wyróżnione - soki.
Na podwójne wyróżnienie zasłużył strój "covidowa marchewka", za który pani kierownik B. Rutkowska wręczyła Amelii Parzych dodatkową nagrodę.
Nad całością czuwał opiekun Samorządu Uczniowskiego, który przedstawił zebranym cel spotkania i opowiedział o bohaterce dnia.
Wszyscy wzięli udział w quizie wiedzy o marchewce i pili soki marchewkowe. Słuchając piosenki ,,Urodziny marchewki” maluchy pod opieką swoich wychowawców wykonywały prace plastyczne pt. "Kosz pełen marchewek".
Mieliśmy również możliwość skosztowania pysznego ciasta marchewkowego, upieczonego przez p. E. Dudziec, której serdecznie dziękujemy.

opiekun SU – Agnieszka Podleś

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka

20 listopada w naszej szkole, oddziały przedszkolne obchodziły Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Przedszkolaki w tym dniu ubrane w niebieskie barwy oglądały prezentację multimedialną pt. ,,Nasze prawa”, film pt. „Lekcje z Januszem Korczakiem”, poznały „Konwencję o Prawach Dziecka” i wypowiadały się na temat swoich praw. Przedszkolaki tańczyły przy piosence ,,Wszystkie dzieci nasze są”, a także uczyły się piosenki o prawach dziecka. Wykonały plakat, medale, kolorowały obrazki przedstawiające dzieci różnych ras, uczestniczyły w zabawie ,,Wszyscy jesteśmy ważni pomimo różnic”. Ponadto dzieci przypomniały sobie, że oprócz praw mają również obowiązki, które są równie ważne.

Milena Gołębiewska
Sylwia Sadowska-Rybak
Dorota Sobotka

Happening „Jestem zdrowy i radosny”

Poniedziałek, 23 listopada 2020 r.

Dzisiaj zostało zrealizowane kolejne zadanie w ramach programu „Szkoła promująca zdrowie”. Widowisko rozpoczęło się od prezentacji głównego hasła „Jestem zdrowy i radosny”. Następnie dzieci rozwiązywały zagadki związane ze zdrowiem. Odbył się przemarsz po korytarzu z ilustracjami ukazującymi rozwiązania zagadek.
Problem nieprawidłowego odżywiania zaakcentowały panie przedstawiając inscenizację pt. „Apetyt Misia Uszatka”. Przedszkolaki dowiedziały się, że słodycze bardzo szkodzą zdrowiu, szczególnie na śniadanie. Wszyscy musimy pamiętać, że zdrowe śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, nie powinien być omijany. W kilka minut można przygotować zdrowe i pożywne śniadanie, które zapewni siłę i energię.
Doskonałą podpowiedzią, co powinno się znaleźć w zdrowych posiłkach jest Piramida Żywienia. Uczestnicy happeningu poznali najważniejsze zasady komponowania codziennego jadłospisu, słuchając piosenki o piramidzie żywieniowej. Byli uważni, więc wspaniale dopasowali obrazki na planszach piramidy.
Dzisiejsze wydarzenie nie obyło się bez konkursu, w którym dzieci pod opieką wychowawców improwizowały zakończenia zgadywanek – rymowanek. Rywalizacja zakończyła się remisem. Nagrodą była piosenka „Witaminki”, zachęcająca do spożywania warzyw i owoców.
Po muzycznej zabawie przedszkolaki zaprezentowały hasło „Sport to zdrowie! Prowadząca zwróciła uwagę, że nie bez powodu u podstawy piramidy znajduje się aktywność fizyczna – rozumiana nie tylko jako typowy sport, ale także: chodzenie po schodach czy spacer. Aby podkreślić znaczenie sportu dla zdrowia, dzieci wykonały ćwiczenia gimnastyczne oraz wzięły udział w zabawach ruchowych. Do części sportowej widowiska dołączyli uczniowie klasy III. Przesłali z domu zdjęcia, na których wykonują ćwiczenia gimnastyczne, aktywnie spędzając czas w okresie pandemii. Happening zakończył się wysłuchaniem „Piosenki o sporcie”.

Barbara Rutkowska

Techniki nauki – nowy cykl edukacyjny TVP VOD

 

Warszawa, 13.11.2020 r.

Jak uczyć się w efektywny sposób, szybciej czytać i więcej zapamiętywać? Jak organizować czas i osiągać planowane cele? Jak szybko i łatwo uczyć się języków obcych? Odpowiedzi na te pytania uczniowie znajdą w nowym cyklu edukacyjnym TVP VOD „Techniki nauki”. Programy prowadzą eksperci, trenerzy i wykładowcy, którzy w przystępny sposób podpowiadają, jak rozwijać i doskonalić jedną z najważniejszych kompetencji XXI wieku – umiejętność uczenia się. Projekt to efekt współpracy koncepcyjnej MEN i TVP. Wszystkie odcinki można bezpłatnie obejrzeć na platformie vod.tvp.pl.

Jak uczyć się w efektywny sposób – eksperci podpowiadają
„Techniki nauki” to nowy cykl edukacyjny, który powstał dzięki współpracy Telewizji Polskiej i Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ważnym tematem programów jest planowanie oraz dobra organizacja czasu. Nie zabrakło także zagadnień związanych z nauką języków obcych.

„Techniki nauki” – tematy odcinków
Cykl edukacyjny „Techniki nauki” to w sumie 33 odcinki. W pierwszym etapie zaprezentowanych zostało 15 z nich, do końca listopada wyemitowanych będzie kolejnych 18 programów.

W odcinku „Nowoczesne techniki nauki” widzowie poznają narzędzia, które ułatwiają szybszą i efektywniejsza naukę, takie jak: trening mózgu czy techniki pamięciowe. Z kolei w programie „Szybsze czytanie – szybsza nauka” prowadząca podpowiada, że do nauki szybkiego czytania warto używać wskaźnika, obejmować większą partię tekstu jednym spojrzeniem i nie czytać w pozycji leżącej.

Z odcinka poświęconego nauce języków obcych widzowie dowiedzą się m.in., że najważniejsze jest skoncentrowanie się na komunikacji i opanowanie słów z kilku obszarów, takich jak: jedzenie, towarzystwo, transport, części ciała, miejsce zamieszkania, zawód, rodzina, uczucia, cyfry, przymiotniki.

Inwestycja ruszyła - budowa żłobko - przedszkola epizod pierwszy


Posługując się slangiem filmowca: „Padł pierwszy klaps” i zaczęło się. W końcu ten najważniejszy dla środowiska lokalnego projekt, a przede wszystkim latami oczekiwana enklawa dla najmłodszych mieszkańców Naszej gminy, wystartowała. W poniedziałek 9 listopada wjechał na asfaltowe boisko wielofunkcyjne ciężki sprzęt z Zakładu Gospodarki Komunalnej w Goworowie i mogłem podziwiać pierwsze zdjęcia prologu serialu pod tytułem: „Wielka demolka”. Historycznego pierwszego wbicia nie łopaty, a zębów łyżki koparki dokonał sympatyczny operator sprzętu – Pan Marcin Szulkowski. W pierwszej kolejności rozpoczęły się prace ziemne, polegające na usunięciu ogrodzenia boiska, demontażu urządzeń sportowych oraz likwidacji i wywiezieniu gruzu bitumicznego z kruszonego boiska. Kolejnym etapem będzie rozbiórka ciągów komunikacyjnych i dalsze prace ziemne związane z zasilaniem elektrycznym oraz wodno-kanalizacyjnym. Jak to podają w hollywoodzkich produkcjach: TO BE CONTINUED! (w tłumaczeniu dosłownym CDN). Z placu budowy Wasz obserwator społecznych wydarzeń architektonicznych.

 

Jacek Dobrzyński

VIII Powiatowy Konkurs Piosenki Uczniowskiej i Młodzieżowej NUTKA już za nami

Po raz pierwszy został przeprowadzony online. Zostanie więc zapamiętany przez nas wszystkich jako szczególny i wyjątkowy. Organizatorami konkursu jak zwykle była Szkoła Podstawowa w Goworowie i Towarzystwo Przyjaciół Goworowszczyzny. Współorganizatorem i głównym sponsorem nagród zaś Powiat Ostrołęcki. W komisji konkursowej zasiedli: Pan Piotr Grzyb – muzyk i instrumentalista oraz pan Rafał Ostrowski również muzyk i instrumentalista, animator kultury. Opiekunowie wokalistów musieli dokonać nagrania występów i przesłania nam organizatorom, my z kolei komisji oceniającej. Po przesłuchaniu nagrań, komisja ogłosiła werdykt.
W kategorii wiekowej kl. II- III
I miejsce przyznano Zuzannie Twardziak ze Szkoły Podstawowej w Goworowie
II miejsce Magdalenie Kusik ze Szkoły Podstawowej w Wąsewie
III miejsce Oldze Strzałkowskiej ze Szkoły Podstawowej w Goworowie.
W kategorii wiekowej kl. IV – VI
I miejsce komisja przyznała Antoninie Ogonowskiej ze Szkoły Podstawowej w Różanie
II miejsce Kindze Jakubiak z Czerwina
III miejsce Błażejowi Kowalakowi ze Szkoły Podstawowej w Wąsewie
W kategorii wiekowej kl. VII – VIII
I miejsce przyznano Małgorzacie Sadowskiej ze Szkoły Podstawowej w Goworowie
II miejsce Zofii Mrozek z Różana.
Trzeciego miejsca komisja nie przyznała.
Za udział w konkursie upominki otrzymały uczennice:
Daria Damiańska ze Szkoły Podstawowej w Czerwinie
Amelia Rurka ze Szkoły Podstawowej w Goworowie
Nagrodę specjalną w postaci statuetki „DLA WSCHODZĄCEJ GWIAZDY SZKOLNEJ ESTRADY” ufundowaną przez dyrektora Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Goworowie przyznano Małgorzacie Sadowskiej ze Szkoły Podstawowej w Goworowie.
Nagrody ufundowane przez współorganizatora konkursu Starostwo Powiatowe wręczono/ dowieziono uczniom w dniu rozstrzygnięcia konkursu.
Celem naszego konkursu było przede wszystkim popularyzowanie kultury muzycznej wśród dzieci i młodzieży, rozwijanie umiejętności wokalnych, możliwość zaprezentowania się, pokazania kreatywności własnej a także promowanie talentów wokalnych z naszego regionu. Według nas cel został osiągnięty.

Osoby odpowiedzialne za zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu: Joanna Gryczka, Anna Rurka, Aneta Gąsior, Beata Ciepierska, Edyta Waszkiewicz

ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI W FILII W SZCZAWINIE

"Polska to taka kraina,
która się w sercu zaczyna…"

W naszym kraju 11 listopada to ważny i radosny dzień. Obchodzimy Narodowe Święto Niepodległości.
Dzieci z naszej szkoły przygotowując się do obchodów tego święta wykonały kokardy w biało – czerwonych barwach. Nauczyły się także słów piosenek "Jestem Polką i Polakiem" oraz "Piosenka na Dzień Niepodległości".
10 listopada wspólnie z nauczycielami recytowały wiersze i śpiewały piosenki o tematyce patriotycznej. Przyłączyliśmy się również do akcji "Niepodległa do hymnu" i o godzinie 11:11 odśpiewaliśmy cztery zwrotki "Mazurka Dąbrowskiego".
Na pamiątkę tego wydarzenia został nagrany film i wykonane zdjęcia, które przesłano do rodziców.

A. Podleś, M. Tuszyńska

Obchody 102 rocznicy odzyskania niepodległości w czasie pandemii


W tym roku z powodu pandemii koronawirusa nie mogliśmy obchodzić wielu ważnych dla Polaków świąt takich jak Wielkanoc, 100 rocznica urodzin Papieża Jana Pawła II czy 11 listopada. To Narodowe Święto Niepodległości upamiętnia odrodzenie państwa polskiego po 123 latach zaborów. W czasie dla wszystkich trudnym, gdzie nie możemy spotykać się w większych grupach, musieliśmy świętować symbolicznie, w gronie najbliższych.
Oto propozycje bezpiecznego uczczenia 11 listopada w "mojej małej Ojczyźnie":
- wzięcie udziału w akcji "Niepodległa do hymnu" i odśpiewanie Mazurka Dąbrowskiego o godzinie 12.00 w gronie rodziny;
- wywieszenie flagi biało - czerwonej;
- obejrzenie transmisji wydarzeń przy Grobie Nieznanego Żołnierza z placu Marszałka Józefa Piłsudskiego;
- odwiedzenie symbolicznych miejsc pamięci w naszej gminie i zapalenie znicza;
- poszukanie informacji na temat tego święta w książkach oraz Internecie;
- oglądanie zdjęć przodków, którzy być może byli świadkami tych wydarzeń;
- wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych z domownikami.
Ten rok dał ludziom wiele do myślenia. Zatrzymania się i zastanowienia nad tym, co jest ważne w życiu.
Wszyscy mamy jednak nadzieję na powrót do normalności.

Oliwia Sawicka kl.7b
Członek Koła Medialnego

Niepodległa do hymnu.

 

W przeddzień Narodowego Święta Niepodległości 10 listopada 2020 roku o godzinie 11.11  dzieci z oddziałów  przedszkolnych Szkoły Podstawowej im. M. Kopernika w Goworowie uczących się w trybie stacjonarnym z okazji 102 rocznicy Święta Niepodległości wzięły udział w akcji Niepodległa do hymnu. Dzieci z przejęciem odśpiewały "Mazurek Dąbrowskiego" przy akompaniamencie p. Beaty Ciepierskiej. Wcześniej w klasach poznały historię Święta Niepodległości, wykonały kotyliony, flagi, śpiewały patriotyczne piosenki m.in. "Jesteśmy Polką i Polakiem", a także wzięły udział w klasowych konkursach recytatorskich. Czas upłynął nam w miłej, ale podniosłej i patriotycznej atmosferze.

Organizatorzy: Milena Gołębiewska, Sylwia Sadowska-Rybak, Dorota  Sobotka, Paulina Szczęsna, Agnieszka Chorchos
 
 
 

Narodowe Święto Niepodległości

Narodowe Święto Niepodległości - 11 listopada

Narodowe Święto Niepodległości obchodzone 11 listopada to ważne i piękne święto - święto każdego Polaka. W tym roku będziemy obchodzić 102 rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Uwolnienie kraju spod jarzma zaborców nastąpiło po 123 latach trwania zniewolenia.  Wielu naszych rodaków oddało życie za Ojczyznę. My mamy wielkie szczęście, ponieważ żyjemy w wolnym kraju. Celebrujemy więc nasz patriotyzm poprzez śpiew, kultywowanie tradycji i historii naszego narodu oraz żywą pamięć o tych, którzy oddali najcenniejszy skarb - życie - w obronie wolności. Wspólnie uczcijmy Święto Niepodległości, np. wywieszając flagi narodowe.


Zachęcamy do obejrzenia dołączonej prezentacji.
M. Dobkowska, B. Drabot, B.Ciepierska

Prezentacja

Prezentacja PDF

 

HARCERZE NIEPODLEGŁEJ

7Goworowska Drużyna Harcerska” Zorza” uczciła 102 Rocznicę Odzyskania Niepodległości. Dla każdego harcerza BÓG – HONOR – OJCZYZNA to najważniejsze słowa.  W obecnej sytuacji epidemicznej, nie mogliśmy spotkać się i wspólnie świętować. Nasi harcerze nie zapomnieli o święcie narodowym i  oddali cześć Niepodległej, poprzez wyrażenie uczuć: Czym dla Nich jest Ojczyzna?

Zapraszamy do obejrzenia

 

Szkolny konkurs fotograficzny

"Każdy myśli, że ma
najwspanialszego psa na świecie.
I każdy ma rację".

3 listopada 2020 roku w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Goworowie – Filii w Szczawinie został rozstrzygnięty szkolny konkurs fotograficzny pod hasłem "Mój czworonożny przyjaciel".
Cele konkursu to popularyzowanie fotografii wśród dzieci, promowanie właściwych zachowań wobec zwierząt oraz poznawanie imion i ras psów.
Adresatami były wszystkie dzieci z naszej placówki wraz z rodzicami. Miały one za zadanie wykonać zdjęcie swojego psa i przesłać je do organizatorów drogą elektroniczną.
Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem. Komisja miała nie lada wyzwanie z wyborem najlepszych i zarazem najciekawszych zdjęć, ponieważ wpłynęło ich aż 16. Po wnikliwej analizie wyłoniono następujących laureatów:
I miejsce – Julia Laskowska – kl. III
II miejsce – Wiktoria Oleksiak – kl. I
III miejsce – Amelia Parzych - "0"
Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali w nagrodę ramki z wywołanymi zdjęciami swoich pupili, których fundatorami byli organizatorzy. Laureatom wręczone zostały także zabawki dla ich czworonogów.
Serdecznie dziękujemy dzieciom i ich rodzicom za udział w konkursie.

A. Podleś, M. Tuszyńska, N. J. Zięba

 

 

Wytyczne MEN, MZ i GIS dla szkół podstawowych – działalność opiekuńcza dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych w szkole podstawowej:


  • Od 9 listopada do 29 listopada br. szkoła podstawowa oraz szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej jest zobowiązana prowadzić działalność opiekuńczą dla dzieci osób zatrudnionych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz innych osób realizujących zadania publiczne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, uczęszczających do klas I–III szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie odpowiadającym klasom I–III szkoły podstawowej.
  • Organizacja pracy szkoły podstawowej w ramach działalności opiekuńczej powinna uwzględniać Wytyczne MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół
    i placówek od 1 września 2020 r., w tym w zakresie:
    1) organizacji zajęć w szkole,
    2) higieny, czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń i powierzchni,
    3) gastronomii,
    4) postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników.
  • Organizacja pracy szkoły podstawowej powinna uwzględniać także Zalecenia dla dyrektorów szkół ze strefy czerwonej.
    https://www.gov.pl/web/edukacja/bezpieczny-powrot-do-szkol2
  • Rodzice zobowiązani są zgłosić potrzebę korzystania ze świetlicy szkolnej. Godziny pracy świetlicy wynikają z informacji zebranych od rodziców.
  • W grupie może przebywać do 12 uczniów. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, można zwiększyć liczbę dzieci - nie więcej niż o 2. Przy określaniu liczby uczniów w grupie należy uwzględnić także rodzaj niepełnosprawności uczniów.
  • Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze odbywają się w świetlicy szkolnej, a w przypadku liczby większej niż 12 (14) uczniów - w salach dydaktycznych. W czasie pobytu dzieci
    w szkole: jedna grupa=jedna sala.
  • Do regulaminu korzystania z zajęć opiekuńczo-wychowawczych należy wprowadzić zapisy, dotyczące zachowania bezpieczeństwa w czasie epidemii.
  • Do regulaminu korzystania z zajęć opiekuńczo-wychowawczych należy wprowadzić zapisy, dotyczące zachowania bezpieczeństwa w czasie epidemii.
  • Do grupy przyporządkowani są, w miarę możliwości, każdorazowo ci sami, stali nauczyciele.
  • Jedna grupa uczniów przebywa w świetlicy lub w razie potrzeby w wyznaczonej i stałej sali.
  • Minimalna przestrzeń do zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla uczniów w sali nie może być mniejsza niż 4 m2 na 1 osobę (uczniów i nauczycieli)*.
    * Do przestrzeni tej nie wlicza się pomieszczenia/pomieszczeń kuchni, jadalni, innych pomieszczeń zbiorowego żywienia, pomocniczych (ciągów komunikacji wewnętrznej, pomieszczeń porządkowych, magazynowych, higienicznosanitarnych, - np. łazienek, ustępów). Nie należy sumować powierzchni sal dla dzieci i przeliczać łącznej jej powierzchni na limit miejsc. Powierzchnię każdej sali wylicza się z uwzględnieniem mebli oraz innych sprzętów, które się w niej znajdują.
  • Obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
  • Drzwi w ciągach komunikacyjnych, po których najczęściej poruszają osoby w szkole powinny być otwarte, w miarę możliwości tak, aby nie trzeba było ich otwierać (dotykać).
  • Należy wprowadzić obowiązek zachowania dystansu między uczniami/pracownikami w przestrzeniach wspólnych szkoły i stosowanie przez nich osłony ust i nosa (korytarze, szatnia).
    Dyrektor szkoły aktualizuje wewnętrzny regulamin lub procedury funkcjonowania szkoły w zakresie działalności opiekuńczej w czasie epidemii, uwzględniając specyfikę placówki, zalecenia wskazane w przedmiotowych wytycznych oraz obowiązujące przepisy prawa.
  • Dyrektor szkoły wprowadza dodatkowe środki ostrożności dotyczące funkcjonowania w szkole dzieci z chorobami przewlekłymi oraz dzieci z rodzin, w których domownicy mają istotnie obniżoną odporność, w porozumieniu z ich rodzicami/opiekunami prawnymi, np.
    - obowiązek zachowania dystansu podczas zajęć opiekuńczo-wychowawczych
    w świetlicy i innych salach,
    - w miejscach wspólnie użytkowanych (m.in. na korytarzach, w szatni) – obowiązek osłony ust i nosa.
  • Należy ograniczyć organizowanie wyjść grupowych i wycieczek do zamkniętych przestrzeni z infrastrukturą, gdzie jest ograniczona możliwość zachowania dystansu społecznego. Rekomenduje się organizację wyjść w miejsca otwarte jak park, las, tereny zielone (z zachowaniem dystansu oraz zasad obowiązujących w przestrzeni publicznej).
  • Spożywanie posiłków powinno odbywać się w tych samych grupach, w których realizowane są zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, z zachowaniem dystansu. Poszczególne grupy powinny w czasie posiłku w stołówce nie mieć ze sobą kontaktu
    i nie siedzieć przy tych samych stolikach. Możliwe jest spożywanie posiłków tam, gdzie dana grupa dzieci stale przebywa (świetlica/sala dydaktyczna). Dzieci mogą spożywać posiłki i napoje przyniesione z domu. Posiłki mogą być przynoszone w pojemnikach prywatnych i w takich spożywane.
  • W sytuacji korzystania przez podmiot zewnętrzny z pomieszczeń szkoły, należy zobowiązać go do przeprowadzenia dezynfekcji pomieszczeń i użytych przyrządów oraz sprzętów należących do szkoły.

 

OGŁOSZENIE

DO 29 LISTOPADA 2020 r. PRZEDŁUŻONE ZOSTAJE ZAWIESZENIE ZAJĘĆ STACJONARNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH

Od poniedziałku, 9 listopada br. zawieszone zostają zajęcia stacjonarne dla uczniów klas I-III szkół podstawowych. Tym samym, do 29 listopada 2020 r. przedłużone zostaje zawieszenie zajęć stacjonarnych dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych. Przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego będą funkcjonowały bez zmian.

Oznacza to, że uczniowie wszystkich klas szkół podstawowych – do 29 listopada br. będą uczyć się wyłącznie w trybie zdalnym.

Szkoły i placówki, w których nie będą zawieszone zajęcia stacjonarne
Nauka i opieka dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego pozostaje bez zmian.
Dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność lub np. warunki domowe nie będą mogli uczyć się zdalnie w domu, dyrektor szkoły będzie zobowiązany zorganizować nauczanie stacjonarne lub zdalne w szkole (z wykorzystaniem komputerów i niezbędnego sprzętu znajdującego się w szkole).

Opieka w świetlicach szkolnych oraz praca nauczycieli
Od poniedziałku, 9 listopada br. szkoły podstawowe będą miały obowiązek zapewnienia funkcjonowania świetlic szkolnych dla uczniów, których rodzice są bezpośrednio zaangażowani w walkę z pandemią COVID-19.
Nauczyciele oraz inni pracownicy szkół i placówek oświatowych realizujący nauczanie zdalne będą mogli zostać oddelegowani do pracy w domu z wyłączeniem przypadków, gdy jest to niezbędne do realizowania zadań na terenie placówki. Rozwiązanie to przyczyni się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa wśród pracowników na terenie placówki.
Przypominamy również, że istniejące przepisy dają możliwość zawieszenia funkcjonowania przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki edukacyjnej, jeżeli występują przesłanki zagrażające życiu i bezpieczeństwu uczniów.

Konsultacje dla zdających egzaminy VIII-klasisty
W okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych dyrektorzy szkół mogą umożliwić uczniom klas ósmych konsultacje indywidualne lub w małych grupach.

Olimpiady, turnieje i konkursy
W okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych możliwe będzie przeprowadzenie olimpiad, turniejów i konkursów na terenie szkoły.
Poszczególne etapy tych zawodów odbywają się w różnych terminach, od września do czerwca. Tytuły laureata i finalisty olimpiady oraz turnieju, a także laureata konkursu nadają ich posiadaczom istotne uprawnienia, zarówno w systemie egzaminów zewnętrznych, jak i procesie rekrutacji.

Dyrektor SP im. M. Kopernika w Goworowie
mgr Jacek Dobrzyński

Źródło: Departament Informacji i Promocji Ministerstwo Edukacji Narodowej

Rozporządzenie MEiN z dnia 5 listopada 2020 r.

Jesienne drzewo

28 października 2020 r. odbyło się wręczenie nagród i dyplomów laureatom konkursu "Jesienne Drzewo" zorganizowanego przez Szkołę Podstawową im. Mikołaja Kopernika w Goworowie - Filia Szczawin.
Celem konkursu było dostrzeżenie piękna jesieni i otaczających nas drzew. Uczestnicy wykazali się umiejętnością wykorzystywania i zastosowania różnych technik plastycznych. Komisja miała problem z wyłonieniem zwycięzców, ponieważ prace były bardzo ciekawe i twórcze, każda miała w sobie coś pięknego i oryginalnego.
Jury, jako kryterium oceny wzięło pod uwagę: pomysłowość, zgodność z tematem oraz walory artystyczne pracy. Spośród 21 prac komisja wyłoniła laureatów w trzech kategoriach wiekowych: 3,4,5-latki:
3-latki
I miejsce – Michalina Pazik
II miejsce – Damian Boćkowski
III miejsce – Kacper Dudziec

4-latki
I miejsce – Bartosz Rabuczewski
II miejsce – Zofia Iwańska
II miejsce – Marcel Kocon

5-latki
I miejsce – Antoni Pazik
II miejsce – Olaf Pazik
III miejsce – Franciszek Miłek
III miejsce – Oskar Samoraj

Zwycięzcom gratulujemy!
Pozostałe dzieci, które wzięły udział w konkursie dostały pamiątkowe dyplomy i upominki. Serdecznie dziękuję za udział w konkursie.

Katarzyna Gałązka

 

Harmonogram przywozów i odwozów dzieci i uczniów - SP w Goworowie - obowiązuje od 09.11.2020 r.

„Szkolne Przygody Gangu Fajniaków”

Trzecioklasiści z Filii w Szczawinie wzięli udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym i konkursie „Szkolne Przygody Gangu Fajniaków”, którego celem jest pielęgnowanie wrażliwości ekologicznej wśród uczniów klas I-III. Organizatorem konkursu jest sieć sklepów Biedronka.
Wychowawca zrealizował zadania według scenariuszy opracowanych przez siebie i Organizatora. Zostały przeprowadzone zajęcia otwarte pod hasłem „Moje miejsce na ziemi. Ekozakątek – eksperymenty z powietrzem”. Uczniowie pracowali z tekstem „Ekozakatek” z książki Marcina Przewoźniaka pt. „Gang Fajniaków i Miasto Marzeń”.
Uczniowie samodzielnie wykonywali pracę dotyczącą segregacji śmieci. Analizowali dane na temat czasu rozkładania się śmieci w środowisku naturalnym. Odczytali rozdział książki M. Przewoźniaka pt. „Ekozakątek”, w którym odkryli miejsce na Ziemi, gdzie nie ma śmieci, jest czyste powietrze i wszyscy bohaterowie są z tego powodu bardzo szczęśliwi.
Następnie z pomocą wychowawcy wykonali cykl eksperymentów i zabaw, dzięki którym poznali właściwości powietrza. Ogromne zainteresowanie wywołały zabawy w detektywów tropiących niewidzialne powietrze. Uczniowie szybko wysnuli wniosek, że chociaż powietrza nie widać, to można je wprawić w ruch, który oddziałuje na otoczenie. W przyrodzie odpowiada to działaniu wiatru. Kolejne doświadczenia dały odpowiedzi na pytania: Czy można usiąść na powietrzu? Gdzie w klasie jest ciepłe, a gdzie zimne powietrze?
Uczestnicy konkursu doszli do wniosku, że należy poważnie potraktować ochronę powietrza na naszej planecie. Wyeksponowali w klasie hasło bohaterów książki:
„Jesteśmy Fajniaki! Razem działamy, o naszą ZIEMIĘ razem zadbamy!”

Barbara Rutkowska

 

Dzień Edukacji Narodowej - Filia Szczawin

 

„Nauczyciel to ktoś, kto widzi w każdym dziecku wyjątkową osobę”

                                                                             Barbara Cage

 

Nauczyciel jest dla dziecka autorytetem, przewodnikiem, a szkoła to drugi dom każdego ucznia. Dzień Edukacji Narodowej to szczególny dzień, w którym podkreślamy wiodącą rolę nauczycieli w zapewnieniu najwyższej jakości edukacji. To święto wszystkich pracowników oświaty.

14 października w naszej szkole odbyła się uroczystość, na którą zostali zaproszeni goście: Radny Pan Jakub Podleś, przedstawiciele Rady Rodziców. Obecni byli: Pan Dyrektor Jacek Dobrzyński, nauczyciele, pracownicy obsługi, uczniowie oraz dzieci z oddziałów przedszkolnych.

Na początku Pani Kierownik powitała zebranych, następnie podziękowała wszystkim pracownikom szkoły za trud włożony w kształcenie i wychowanie młodych pokoleń. Do życzeń przyłączyli się zaproszeni goście. Pan Dyrektor wręczył nagrody wyróżniającym się nauczycielom oraz pracownikom szkoły.

Dzieci w wierszach i piosenkach wyraziły najlepsze, płynące z serca podziękowania swoim nauczycielom.

Na zakończenie uroczystości wszyscy spotkali się przy filiżance ciepłej herbaty i słodkim torcie - upominku od rodziców.

Składamy wszystkim serdeczne życzenia z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

 Barbara Rutkowska, Katarzyna Gałązka, Natalia Zięba

 

Narodowe Święto Niepodległości.

Miałeś kontakt z osobą zarażoną COVID-19? Najważniejsza rzecz, jaką musisz zrobić

Monika Mikołajska

Zakażenie koronawirusem SARS-CoV-2 w Polsce potwierdzono już u ponad 140 tys. osób. Codziennie przybywa kolejnych kilka tysięcy. Ryzyko infekcji rośnie. Wiesz, co robić, gdy będziesz mieć kontakt z chorym na COVID-19? Jest jedna rzecz, którą musisz zrobić jak najszybciej i wcale nie chodzi o wykonanie testu. Jak postępować w takiej sytuacji, wyjaśnia Lidia Stopyra, specjalista chorób zakaźnych ze Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego w Krakowie.



1. Jeżeli stwierdzi się zakażenie SARS-CoV-2, dochodzenie epidemiologiczne leży w kompetencjach sanepidu.
2. Osoba, która miała kontakt z chorym na COVID-19 musi poddać się kwarantannie.
3. Jak długo musimy przebywać w odosobnieniu? To zależy od tego, czy wystąpią u nas objawy wskazujące na możliwą infekcję koronawirusem, czy nie. Jeżeli nie ma symptomów, kwarantanna trwa 10 dni.
4. Jeżeli po zakończeniu kwarantanny pojawią się niepokojące objawy, trzeba natychmiast skontaktować się z sanepidem i lekarzem pierwszego kontaktu.
Co to znaczy, że ktoś miał kontakt z osobą zakażoną koronawirusem SARS-CoV-2?
Koronawirus przenosi się głównie drogą kropelkową. Najczęściej przez kaszel, kichanie czy wraz ze śliną. Wiadomo też, że patogen może być przenoszony pośrednio przez dotyk (dlatego tak ważne jest mycie rąk), a także drogą powietrzną - drobnoustroje mogą wydobywać się z organizmu zakażonej osoby podczas śpiewu, wysiłku fizycznego, nawet podczas wydechu.
W Polsce zakażenie COVID-19 potwierdzono u ponad 140 tys. osób. Liczba ta stale rośnie, a wraz z nią ryzyko, że ktoś z twojego bliższego lub dalszego otoczenia zachoruje. Wiesz, co robić w takiej sytuacji?
Na początek warto wyjaśnić podstawową kwestię: co to znaczy, że ktoś miał kontakt z osobą zakażoną koronawirusem SARS-CoV-2. Określenie to odnosi się do następujących sytuacji (za www.gov.pl):
1. Pozostawanie w bezpośrednim kontakcie z osobą chorą lub w kontakcie w odległości mniej niż 2 metrów przez ponad 15 minut
2. Prowadzenie rozmowy z osobą z objawami choroby twarzą w twarz przez dłuższy czas
3. Osoba zakażona należy do grupy najbliższych przyjaciół lub kolegów
4. Osoba mieszkająca w tym samym gospodarstwie domowym, co osoba chora, lub w tym samym pokoju hotelowym.
Jak podkreśla Lidia Stopyra, w wyżej wymienionych sytuacjach chodzi o kontakt bez maseczki ochronnej. - Pamiętajmy, prawidłowo noszone maski chronią. Przestrzeganie obowiązku ich noszenia, zabezpiecza przed zakażeniem, a wcześniej przed kwarantanną.
Kontakt z osobą zakażoną COVID-19. Co robić dalej? Najważniejsza kwarantanna
Jeżeli stwierdzi się zakażenie SARS-CoV-2, dochodzenie epidemiologiczne leży w kompetencjach sanepidu. To sanepid bada całe ognisko epidemiologiczne, ustala kontakty, wysyła na kwarantannę.
W przypadku, gdy mamy osobę zakażoną, punkt, który zrobił wymaz przesyła do sanepidu zgłoszenie o dodatnim wyniku testu, zgłoszenie wysyła również lekarz, który skierował na wymaz. W tym momencie sanepid rozpoczyna dochodzenie - pyta zakażoną osobę, z kim kontaktowała się w okresie zakaźności, na czym polegał kontakt. Na podstawie tego wywiadu sanepid uznaje, kto jest kontaktem, a kto nim nie jest. I nakłada obowiązkową kwarantannę (informuje o tym mailem lub SMS-em) - mówi lekarka.
Niestety zdarza się też tak, że sanepid kontaktuje się z zakażonym zbyt późno. - To niestety jest najczęstsza obecnie sytuacja, że sanepid kontaktuje się z zakażonym zbyt późno, np. 10 dni po wyniku testu. I pacjent jest pozostawiony sam sobie. Mamy więc sytuację, że dzwoni do nas osoba, z którą mieliśmy kontakt z informacją, że test potwierdził u niej obecność SARS-CoV-2. Najczęściej jest to już kilka dni po kontakcie, gdyż ta osoba zaczęła mieć już objawy, które skłoniły ją do wykonania testu, wykonała test i poczekała na wynik.
Pamiętajmy, możemy wtedy zarażać. Musimy więc sami jak najszybciej poddać się kwarantannie. Sanepid, (choć jeszcze do nas nie dzwoni) powinien już wtedy wiedzieć, że mieliśmy styczność z osobą zakażoną (bo w wywiadzie podała nas ona jako kontakt).
Kwarantanna - co to znaczy, jak długo trwa?
Kwarantanna to odosobnienie osoby zdrowej z powodu narażenia na zakażenie koronawirusem. Przez cały czas jej trwania nie wolno nam więc: opuszczać domu, wychodzić do sklepu czy na spacer z psem. Jeżeli utrzymujemy bliskie kontakty z innymi osobami np. w domu – one również muszą zostać poddane kwarantannie.
Pamiętajmy, że osoby przebywające na obowiązkowej kwarantannie może skontrolować policja, sprawdzając, czy pozostają w miejscu swojego zamieszkania. Za nieprzestrzeganie kwarantanny grozi kara finansowa do 30 tys. zł (jej wysokości zawsze jest ustalana indywidualnie).
Jak długo musimy przebywać w odosobnieniu? To zależy od tego, czy wystąpią u nas objawy wskazujące na możliwą infekcję koronawirusem, czy nie.
Wg obowiązujących wytycznych, osoby, u których nie występują objawy kliniczne COVID-19, poddawane są kwarantannie przez 10 dni. Po tym czasie kończy się ona automatycznie (bez testu na obecność koronawirusa).
Warto jednak wziąć pod uwagę, że okres wylęgania trwa 14 dni (choć najczęściej jest to okres pięciu - siedmiu dni), więc objawy mogą pojawić się np. w 11 czy 12 dniu. To oznacza, że po zwolnieniu z kwarantanny osoba taka będzie zarażać - zwraca uwagę Lidia Stopyra. - To są nieczęste sytuacje, ale pamiętajmy: mimo że ta 10-dniowa kwarantanna się skończyła, obowiązuje nas absolutny obowiązek noszenia maseczek i pełny reżim sanitarny (co obowiązuje obecnie nas wszystkich).
Jeżeli po zakończeniu kwarantanny pojawią się niepokojące objawy (złe samopoczucie, gorączka, kaszel, duszności), trzeba natychmiast skontaktować się z sanepidem i lekarzem pierwszego kontaktu.
Jak zaznacza dr Stopyra, podczas kwarantanny nie musimy codziennie mierzyć temperatury. Jeśli jednak pojawią się u nas objawy chorobowe, sugerujące zakażenie COVID-19 (gorączka, bóle głowy, mięśni, duszności, kaszel, utrata węchu i smaku), należy wykonać badanie wymazu z gardła w kierunku zakażenia SARS-CoV-2. W przypadku dodatniego wyniku, podlegamy co najmniej 13-dniowej izolacji.
Na wykonanie badania lekarz POZ może nas skierować po teleporadzie. Jeżeli objawy są cięższe, decyduje o badaniu lub nawet kieruje bezpośrednio do szpitala.
13-dniowa Izolacja może być wydłużona przez lekarza pierwszego kontaktu lub - jeżeli znajdziemy się w szpitalu - przez lekarza oddziału.
A co w przypadku, jeśli osoba przebywająca na kwarantannie chciałaby wykonać test na obecność koronawirusa? Jak powiedzieliśmy wyżej, na test kieruje lekarz pierwszego kontaktu, gdy pojawią się objawy wskazujące na możliwą infekcję COVID-19. Jeżeli jednak ktoś chciałby prywatnie wykonać takie badanie, warto pamiętać, żeby w przypadku łagodnych objawów, nie robić go od razu po pojawieniu się symptomów, ale po dwóch - trzech dniach. - Test pobrany za wcześnie, czyli w pierwszych godzinach od wystąpienia objawów może być fałszywie ujemny - tłumaczy specjalistka chorób zakaźnych.

Szanowni Państwo!

W gąszczu wielu projektów zgłoszonych do udziału w głosowaniu Budżetu Obywatelskiego Mazowsza często trudno wybrać, dlatego, podpowiadając (aby zaoszczędzić Wasz czas), rekomendujemy projekt, który posłuży nauczycielom – jest to STEAMobil - Laboratorium na kółkach, czyli „szyty na miarę” pojazd.

Będzie on stanowił mobilne laboratorium umożliwiające szybkie przetransportowanie sprzętu oraz innych pomocy do dowolnej szkoły w celu przeprowadzenia zajęć w zakresie rozwijania umiejętności przyrodniczo-techniczno-inżynieryjno-artystyczno-matematycznych (STEAM).
Szczegóły dotyczące projektu:
https://bom.mazovia.pl/projekt/157

Prosimy o zagłosowanie i dziękujemy!
Zespół MSCDN

 

Funkcjonowanie boiska Orlik w listopadzie 2020 r.

Zaproszenie do udziału w „Mazowieckiej Szkole Przyszłości” realizowanej w ramach projektu „Lekcja: Enter” dla szkół z województwa mazowieckiego!

Warsztaty o zdrowym odżywianiu

25 listopada w klasach 0- III i w Filii w Szczawinie odbyły się warsztaty edukacyjne dotyczące zdrowego żywienia. Zajęcia przeprowadzone przez panią dietetyk Aleksandrę Piątek pozwoliły dzieciom w przystępny i atrakcyjny sposób poznać zasady prawidłowego żywienia. Pani Aleksandra pokazała uczniom jak wybierać zdrowe produkty do codziennej diety oraz wskazała alternatywy dla niezdrowych i fast foodowych przekąsek i potraw. Uświadomiła również, jak niezdrowe jedzenie wpływa na ich życie i zdrowie. Zajęcia zakończyły się wspólną zabawą, która polegała na prawidłowym doborze produktów spożywczych do poszczególnych pięter piramidy pokarmowej. Była to trakcyjna i bardzo pouczająca lekcja.

Agnieszka Dąbrowska

Heppening „SPORT TO ZDROWIE”