Integracja sensoryczna

Kategoria: Informacje Opublikowano: poniedziałek, 15, kwiecień 2024 Administrator

Od września 2023r. w naszej szkole funkcjonuje sala integracji sensorycznej, wyposażona w specjalistyczny sprzęt niezbędny do prowadzenia terapii z tego zakresu. Na terapię uczęszczają uczniowie, którzy borykają się z trudnościami wynikającymi z dysfunkcji układu nerwowego, czyli tzw. zaburzeniami SI na podstawie opinii dostarczonych przez rodziców do szkoły. Integracja sensoryczna jest procesem, który za pomocą zmysłów tj. wzroku, słuchu, węchu, dotyku, równowagi przekazuje informacje przez układ nerwowy do mózgu. Dzięki współpracy w/w zmysłów mózg człowieka odbiera informacje, rozpoznaje je, interpretuje, segreguje, łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami, tak aby organizm mógł właściwie zareagować oraz funkcjonować. Obecnie dzieci, szczególnie w wieku przedszkolnym i szkolnym narażone są na różnego rodzaju trudności w uczeniu się, których przyczyną mogą być zaburzenia integracji sensorycznej, czyli problemy z prawidłowym przepływem informacji ze zmysłów do mózgu, a konsekwencji powstaniu nieadekwatnych reakcji organizmu. Zaburzenia SI nie są chorobą, dlatego też dzięki właściwej, szybkiej diagnozie oraz terapii można zapobiec wielu problemom w uczeniu się np. dysleksji lub znacznie je zniwelować.

W naszej szkole zajęcia odbywają się w grupach do 5 osób i trwają 45 min. W tym roku szkolnym na terapię uczęszcza 11 uczniów. Ćwiczenia dobierane są indywidualnie według potrzeb, zgodnie z zaleceniami zawartymi w opiniach. Ich głównym celem jest przywrócenie prawidłowego funkcjonowania układu przedsionkowego, proprioceptywnego (czuciowego), słuchowego, wzrokowego, dotykowego, które są nieodłącznym elementem uczenia się. Ponadto, udział w zajęciach wspiera również rozwój dużej i małej motoryki, a zarazem wpływa na poprawę koncentracji uwagi u uczniów.

 Milena Gołębiewska

Odsłony: 60