„Dzień Nauki” w szkole

Kategoria: Informacje Opublikowano: wtorek, 11, czerwiec 2019 Administrator


W poniedziałek, 3 czerwca, w szkole odbywały się aktywności związane z "Dniem Nauki". Uczniowie klas 7, 8 i III gimnazjum mogli obserwować doświadczenia oraz uczestniczyć w niektórych z nich.
W sali nr 3, pod opieką p. Jadwigi Gołębiewskiej, uczniowie prezentowali swoje doświadczenia związane z biologią. Natalia Gąsior i Zuzanna Nowak demonstrowały obserwacje mikroskopowe pantofelka, wyhodowanego przez uczniów klas 5 uczestniczących w zajęciach koła biologicznego. Wiktor Gruz przedstawiał pod mikroskopem plazmolizę w komórkach skórki cebuli. Dariusz Pazuła, Jakub Gęsich i Kamil Tyszka ukazywali efekty wpływu detergentów na stan błon biologicznych w ogórku i buraku. Adrian Lipka z Jakubem Staszczukiem przekonywali, że trawienie rozpoczyna się już w jamie ustnej, a Oskar Andryszczyk objaśniał, jak można wykryć witaminę C w owocach. Jedyne przedstawicielki klas 8, Wiktoria Dziełak i Kinga Sadowska, przybliżały wpływ światła, zasolenia i zakwaszenia na kiełkowanie nasion oraz zaprezentowały kierunek transportu wody w roślinie. Natalia z Zuzanną zastąpiły nieobecnego w tym dniu kolegę, Mateusza Wróblewskiego, który wskazywał, że kwasy mają duży wpływ na kości.

Na holach 1 i 2 piętra można było uczestniczyć w doświadczeniach z fizyki.
Natalia Eksterowicz, Aleksandra Mateusiak, Amelia Ostrowska i Kornelia Wyrębek miały stanowisko na holu 1 piętra. Dziewczęta pokazywały zjawisko ciśnienia atmosferycznego w doświadczeniu „Czarodziejskie szklanki”, wpływ detergentów i stężenia roztworu na zjawisko napięcia powierzchniowego, swobodny spadek ciał oraz wytwarzanie dźwięku na źdźble trawy.
Igor Grabowski, Dominik Puczkowski i Igor Węgielewski czekali na kolegów i koleżanki na holu
2 piętra. Tu również można było zobaczyć zjawisko napięcia powierzchniowego, ale w innej wersji. Oprócz tego chłopcy demonstrowali zjawiska związane z dźwiękiem – „sznurkowy” telefon oraz „grającą świeczkę”.

Widzowie chętnie uczestniczyli w obserwacjach, włączali się aktywnie w doświadczenia. Niestety, byli również tacy, którzy utrudniali demonstrującym ich pracę. Mimo to „Dzień Nauki”, zarówno przedstawiający, jak i oglądający, uważali za udany i ciekawy.

Marek Skierczyński

 

 

Odsłony: 7317