2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Uczniowie i nauczyciele naszej szkoły aktywnie włączyli się w akcję wspierającą osoby ze spektrum autyzmu oraz ich bliskich.
Coraz częściej spotykamy w naszym otoczeniu dzieci i dorosłych, u których diagnozuje się spektrum autyzmu. Jest to indywidualna, odmienna od typowej, ścieżka rozwoju, trwająca przez całe życie, także dorosłe. Odmienność ta wpływa na różne aspekty codziennego funkcjonowania, zarówno w sferze społecznej, jak i emocjonalnej.
Podczas lekcji wychowawczych nauczyciele rozmawiali z uczniami o autyzmie, co stanowiło doskonałą okazję do zwiększenia świadomości, okazania życzliwości, zrozumienia i wsparcia. Podkreśliliśmy, że każdy z nas jest inny, dlatego tak ważne jest wzajemne szanowanie się.
Uczniowie klas młodszych, pod opieką nauczycieli, wykonali prace plastyczne. Dzieci z oddziałów zerowych stworzyły „serce dla autyzmu”, a uczniowie klas I-III symbolicznie „zaświecili się dla autyzmu” poprzez swoje dzieła. W klasach IV-VIII odbyło się losowanie nazwisk znanych postaci historycznych i współczesnych ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera. Na godzinach wychowawczych młodzież przygotowała kolaże przedstawiające osiągnięcia tych osób.
Wszystkie prace zostały zaprezentowane na szkolnym korytarzu, a uczniowie i nauczyciele, na znak solidarności z osobami ze spektrum autyzmu, ubrali się na niebiesko – kolor symbolizujący autyzm.
Dziękujemy uczniom, nauczycielom i rodzicom za zaangażowanie w naszą akcję. Wierzymy, że przyczyni się ona do lepszego zrozumienia osób ze spektrum autyzmu i uświadomi nam, że choć mogą mieć inne potrzeby, są takimi samymi ludźmi jak my – zasługującymi na szacunek i wsparcie.
Postawa uczniów daje nadzieję, że wrażliwe młode pokolenie wyrośnie na mądrych dorosłych, którzy nie będą powielać krzywdzących stereotypów i nie pozwolą na izolację osób ze spektrum autyzmu w społeczeństwie.
Ewa Mirowska