#ProgramSzkolaPrzyjaciolKopernika #550rocznicaUrodzinKopernika
To temat lekcji języka rosyjskiego, która odbyła się 2 lutego w ramach realizacji zadań programu Szkół Przyjaciół Kopernika. Klasa ósma, to ostatni rok nauki w szkole podstawowej i przed uczniami wybór szkoły średniej, która może stać się pierwszym krokiem do wyboru wymarzonego zawodu. Pod tym kątem była zrealizowana też lekcja o naszym patronie w klasie 8b, której głównym celem było poznawanie nazw zawodów w języku obcym, które wykonywał ten Wielki Polak.
Lekcja rozpoczęła się od oglądania krótkiego filmiku biograficznego na temat Mikołaja Kopernika. Wtem rozległo się pukanie do drzwi i do sali wszedł mężczyzna w czarnej peruce, pelerynie i z astrolabium w ręce. Można się było domyślić, że ta postać, to Mikołaj Kopernik. Gość przywitał się z uczniami po rosyjsku, usiadł i zaczął odpowiadać na pytania uczniów: Jak ma pan na imię? Jak się pan nazywa? Gdzie pan mieszka? Ile pan ma lat? Kim pan jest? Gdy przybyły gość odpowiedział na wszystkie pytania, zaczął zadawać te same pytania uczniom, którzy nieśmiało na nie odpowiadali. Po rozmowie zaproponowano Mikołajowi coś do picia i przekąskę. Skusił się tylko na piernikowe gwiazdki, stanął do pamiątkowego zdjęcia i opuścił klasę. Kolejnym elementem lekcji było zapoznanie uczniów z tekstem notatki biograficznej w języku rosyjskim, która zawierała oprócz najważniejszych faktów z jego życia także nazwy miast, w których przebywał. Zadaniem zebranych było przetłumaczyć tekst oraz wymienić miasta związane z astronomem. Decydujący moment lekcji, to poznanie profesji jakie wykonywał nasz rodak. Mikołaj Kopernik to człowiek wielu talentów- astronom, matematyk, lekarz, prawnik, ekonomista, dyplomata, poseł, sekretarz, urzędnik i duchowny. To autor przełomowego dzieła w historii nauki "O obrotach sfer niebieskich”, które w języku rosyjskim tłumaczy się ,"O вращении небесных тел". Podsumowaniem lekcji była praca w grupach. Uczniowie mieli do wykonania trzy zadania: wykreślankę z nazwami 9 zawodów jakie wykonywał Kopernik; wąż językowy z 7 nazwami miast, w których przebywał; ułożenie krzyżówki do hasła ,,układ słoneczny” z kartą pomocniczą zawierającą nazwy planet po rosyjsku. Zakończenie lekcji to wspólne sporządzenie modelu układu słonecznego z nazwami planet po rosyjsku, przebranie chętnej koleżanki za postać Mikołaja Kopernika z przygotowanych przez nauczyciela materiałów oraz przymocowanie do jej płaszcza nazw zawodów Kopernika.
Mam nadzieję, że dzięki tej lekcji ósmoklasiści poznali Mikołaja Kopernika jako człowieka wielu talentów i to pomoże im w wyborze własnej profesji.
Ewa Lubiak
Odsłony: 617