Fizyka – Pasja – Społeczeństwo

Kategoria: Informacje Opublikowano: środa, 18, grudzień 2019 Administrator

Uczniowie naszej szkoły biorą po raz kolejny udział w projekcie firmowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Liderem projektu jest Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Projekt pn. "Fizyka – Pasja - Społeczeństwo" współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach projektu, grupy uczniów i przedszkolaków (w wieku od 5 do 19 lat) z całej Polski mogą przyjechać na Wydział Fizyki UW, by tam wziąć udział w warsztatach eksperymentalnych lub zaprosić do swojej szkoły fizyka z UW, który wygłosi dla nich wykład lub pogadankę. Poziom i tematyka zajęć będą dostosowane do wieku uczniów.
Uczniowie w wieku 13-19 lat, zainteresowani fizyką, mogą wziąć udział w 5-dniowej Letniej Szkole Fizyki. Informacje można znaleźć na stronie Wydziału (https://www.fuw.edu.pl/home.html).
Na tej samej stronie istnieje zakładka „Zapytaj Fizyka”. Można tam zadawać pytania dotyczące różnych zagadnień związanych z fizyką, nie tylko szkolną.
Grupa nauczycieli – ja, Dorota Skierczyńska, Adam Dąbrowski i Anna Kaczmarczyk zgłosili uczniów do udziału w zajęciach wyjazdowych i wykładach.
23 października grupa uczniów (50) z klas 7-8 została zaproszona przeze mnie na wykład pana magistra Adama Spyry. Wykład omówił zagadnienia fizyczne na przykładzie trzech dyscyplin sportowych:
a) bieganie - sprint a maraton, porównanie przyspieszenia Usaina Bolta do przyspieszenia bolidu F1. Dlaczego Afrykanie tak są tak świetnymi biegaczami? Ewolucja w bieganiu - buty biegowe - w czym nam pomagają?
b) tenis - rotacja piłki, czemu Federer jest świetny na trawie, a Nadal - na mączce? Sekret serwisu Sereny Williams, czyli siła razy ramię.
c) skoki narciarskie - niby wiatr w plecy, a przeszkadza - dlaczego? Dlaczego zawodnicy, by skoczyć dalej, nie odpychają się mocniej od belki startowej?
W opinii słuchaczy wykład był ciekawy.
W dniu 11 grudnia grupa 50 uczniów pojechała na zajęcia eksperymentalne do Warszawy. Zajęcia eksperymentalne miały dotyczyć gęstości ciał oraz napięcia elektrycznego.
Początkowo do udziału w zajęciach zaprosiliśmy 32 uczniów (dwie grupy doświadczalne). Powstał problem, co zrobić z pozostałą 18-tką. Wtedy z pomocą przyszła nam absolwentka naszej szkoły (gimnazjum), obecna doktorantka, pani magister Aleksandra Dąbrowska, prywatnie córka pani Agnieszki Kosiorek. To dzięki jej zaangażowaniu mogła powstać trzecia grupa, która zajmowała się tzw. prawem Ohma.
Pani Oli i jej koledze, który wspólnie z nią przygotował i prowadził zajęcia należą się duże podziękowania.
Prowadzący zajęcia byli zachwyceni naszą grupą, otwartością, aktywnością i kulturalnym zachowaniem. Jeden uczeń, Oskar Ostrowski, został wyróżniony – odpowiedział na dość trudne pytanie – jako jedyny spośród uczniów do tej pory biorących udział w doświadczeniach.
Po zajęciach udaliśmy się do kina na film „Czarownica 2”.
Uczniowie byli pod opieką pań: Krystyny Gajewskiej, Agnieszki Kosiorek, Doroty Skierczyńskiej oraz moją.
 
Marek Skierczyński
 
Odsłony: 808